تاریخ انتشار: شنبه 01 آذر 1393
ارتباط شست و شوی دست با صابون و سرطان و فیبروز کبدی

  ارتباط شست و شوی دست با صابون و سرطان و فیبروز کبدی

مطالعات موشی جدید نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از یک آنتی میکروب معمول در صابون های مایع شوینده دست، شامپوها و سایر محصولات بهداشت فردی به نام تری¬کلوسان می تواند یکی از دلایل سرطان و فیبروز کبدی باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، تری­کلوسان ماده ای است که به بسیاری از این قبیل محصولات اضافه می شود تا مانع از رشد باکتری ها، قارچ و یا کپک شود. علاوه بر شامپو و صابون این ماده را درخمیردندان، خوش بوکننده ها و بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی می توان یافت. مطالعات پیشین نشان داده بود که این ماده می تواند برای سلامتی مضر باشد. برخی مطالعات می گویند که این ماده موجب مقاومت باکتریایی می شود و برخی نیز می گویند که این ماده تنظیم هورمونی را در موش تغییر می دهد. تا کنون اسناد و مدارک برای این که FDA استفاده از این ماده را در مورد انسان ممنوع کند کافی نبوده است و این امر احتیاج به مطالعات بیشتر دارد. اما اینک مطالعه ای جدید نشان داده است که تری­کلوسان از طریق مکانیسمی در موش ها که قابل کاربرد در مورد انسان نیز هست موجب سمیت می شود.

نتایج آنالیزها نشان داده است که موش هایی که در معرض تری­کلوسان قرار گرفته اند دارای کاهش معنا دار عملکرد و سلامتی کبد هستند. از طرفی موش هایی که در معرض این ماده قرار داشتند به تکوین تومور در کبد مستعدتر بودند و تعداد و اندازه تومور در ان ها در مقایسه با گروه کنترل به مراتب بیشتر بود. این محققین براین باور هستند که تری­کلوسان این اثرات را با تخریب عملکرد پروتئینی به نام گیرنده آندروستان سازنده(CAR) به جای می گذارد که این پروتئین در پاک سازی مواد شیمیایی خارجی از بدن نقش دارد و در انسان نیز وجود دارد. تخریب گیرنده آندروستان سازنده منجر به تکثیر سلول های کبدی و فیبروز می شود و اگر این فرایند به دلیل تماس طولانی مدت با تری­کلوسان ادامه یابد می تواند در نهایت منجر به ایجاد تومور شود. به نظر می رسد یکی از راهکارهای ممکن برای جلوگیری از عوارض این ماده در انسان، کاهش حجم و غلظت این ماده در مواد شوینده از قبیل صابون باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه