تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 11 آذر 1393
مهار متاستاز سرطان پروستات با داروی ضد HIV

محققان به تازگی کشف کرده اند گیرنده CCR5 که هدف داروهای ضد HIV نیزهست در متاستاز سرطان پروستات به استخوان نفش مهمی دارد. آن ها عقیده دارند بلوکه کردن این مولکول در کند کردن گسترش سرطان پروستات می تواند موثر باشد.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily ، گرچه سرطان پروستات  در بسیاری از مردان می تواند با موفقیت درمان شود اما زمانی که سلول های سرطانی به استخوان گسترش یا متاستاز می یابند سرطان کشنده است.  محققان استرالیایی می گویند گیرنده CCR5 که هدف داروهای ضد HIV نیزهست  در متاستاز سرطان پروستات به استخوان نقش مهمی دارد. نتایج مطالعه آن ها در مجله Cancer Research ارائه شده است. این مطالعه نشان داده است داروی مذکور در حیوانات آزمایشگاهی می تواند متاستاز را کاهش دهد علاوه بر این دارای تاییدیه FDA  نیز هست  بنابراین محققان می توانند زودتر این دارو را برای بلوکه کردن متاستاز دربیماران مبتلا به سرطان پروستات به کار گیرند. این  مطالعه در ادامه تحقیقاتی انجام گرفته است که در سال 2012 نشان داده CCR5 در گسترش اشکال تهاجمی سرطان سینه به ریه نقش مهمی دارد. محققان دریافته بودند که سلول هایی که گیرنده CCR5 را در سطح خود حمل می کنند به سوی ریه می روند. با توجه به این که سلول های سرطانی پروستات  تمایل دارند به استخوان و مغزمهاجرت کنند پژوهشگران به بررسی نقش  CCR5 در این تهاجم سلولی پرداخته اند. از آن جایی که سیستم ایمنی در  سرطان پروستات در انسان  بسیار مهم است ایجاد یک مدل آزمایشگاهی که بتواند این نوع سرطان انسانی را شبیه سازی  کند بسیار قابل اهمیت است این گروه از پژوهشگران توانسته اند مدل آزمایشگاهی مناسبی برای تحقیقات خود تولید نمایند. محققان ژن های تومورهای متاستاز دهنده به مغز و استخوان را آنالیز کرده و دریافته اند ژن هایی که عامل سرطان هستند در مسیر پیام رسانی CCR5 هم نقش دارند. برای تحقیقات بیشتر پژوهشگران یک  داروی بلوکه کننده CCR5 را که maraviroc نام دارد برروی موش های آزمایشگاهی به کار برده اند. در مقایسه با موش های گروه شاهد داروی فوق توانسته بود میزان متاستاز به استخوان، مغز و دیگر اندام ها  را به میزان 60 درصد کاهش دهد. در نهایت برای تعیین این که آیا مکانیسم مشابهی در سرطان پروستات وجود دارد اطلاعات ژنوم بیماران مبتلا به این سرطان را بررسی نموده و دریافته اند که CCR5 در بافت های سرطانی در مقایسه با بافت های سالم به شدت بیان می شود.نتایج همچنین نشان داده اند  بیان این مولکول در بافت هایی که سرطان به آن ها متاستاز داده است بیشتر از تومورهای اولیه است. محققان عقیده دارند بیمارانی که میزان بیان این گیرنده در آن ها پایین است بیشتر زنده می مانند در حالی که بیان بالای ژن های مسیر مولکولی CCR5 با طول عمر کم تر بیماران رابطه دارد.