تاریخ انتشار: دوشنبه 17 آذر 1393
چرا سرطان های خونی در مردان شایع ترند.

  چرا سرطان های خونی در مردان شایع ترند.

طبق آمار سرطان ها ی خونی در مردان شایع تر از زنان هستند محققان اسپانیایی به تازگی توضیحی برای شیوع بیشتر این نوع بیماری ها در مردان ارائه نموده اند.
امتیاز: Article Rating



به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، مطالعه انجام شده توسط محققان اسپانیایی  نشان داده است استروژن ها در بقای سلول های بنیادی خون ساز  که به سلول های سرطانی تبدیل می شوند نقش دارند . علاوه بر این یافته های حاصل از تحقیق در موش هایی با نئوپلاسم خونی نشان داده اند که دارویی به نام tamoxifen که گیرنده های استروژن را هدف قرا می دهد و برای درمان سرطان سینه مورد تایید قرار گرفته است، برای بلوکه کردن پیشرفت نئوپلاسم های خونی در انسان می تواند ارزشمند باشد.
 سرطان های خونی در مردان شایع تر از زنان هستند ولی تا پیش از این دلیل این مساله مشخص نشده بود در مقاله ای که به تازگی در Cell Press ارائه شد محققان عنوان کرده اند که هورمون های جنسی زنانه به نام استروژن ها بقا، ازدیاد و ویژگی self-renewal سلول های بنیادی را که می توانند عامل سرطان های خونی باشند، تنظیم می کنند. محققان پس از مطالعه بر روی موش هایی که دچار نئوپلاسمی های خونی هستند ( برخی از سلول های خونی در آن ها بیش از حد تولید می شوند ) عقیده دارند داروی تایید شده  tamoxifen که برای درمان سرطان سینه به کار می رود  ممکن است از ایجاد نئوپلاسمی در انسان جلوگیری کند.  محققان می گویند داروی فوق  با همان دوز تایید شده پتانسیل درمانی جدیدی برای گروهی از نئوپلاسمی های خونی است که فاقد درمان مشخصی هستند. اختلالات Myeloproliferative neoplasm موجب تولید تعداد بسیار زیادی از گلبول های خونی سفید و آزاد شدن آن ها به جریان خون می شوند که می تواند مرگبار باشد.  این بیماری ها  که می توانند باعث سرطان شوند از سلول های بنیادی خون ساز ناشی می شوند در واقع همه انواع سلول های خونی از  این نوع سلول ها ی بنیادی به وجود می آیند. لوکمیا و دیگر سرطان های خونی در مردان بیش از زنان دیده می شوند. پیش از این حدس زده می شد هورمون های جنسی مانند استروژن ها در این زمینه دارای نقش باشند اما مشخص نشده بود آیا این هورمون ها مستقیما سلول های بنیادی خون ساز سالم یا سرطانی را کنترل می کنند. به کمک مطالعه فوق پژوهشگران دریافته اند سلول های بنیادی خون ساز گیرنده های استروژن را بیان می کنند و فعالیت این گیرنده ها تحت تاثیر  tamoxifen بر روی بقا، تکثیر و ویژگی self-renewal این سلول ها اثر گذاشته و در موش های دارای جهش مرتبط با نئوسپلاسمی های خونی ،  داروی مذکور تولید بیش از حد سلول های خونی را متوقف می کند. اثر دارو به علت  القای آپوپتوز در سطح طبیعی آن است. همچنین داروی فوق توانسته است اثرات شیمی درمانی را در موش های مبتلا به لوکمیا افزایش دهد. نتایج  تحقیقات این گروه نشان می دهد این دارو با دوز مشابهی که در درمان دیگر بیماری ها به کار می رود می تواند برای درمان myeloproliferative neoplasm ها نیز مفید باشد  بدون این که برای سلول های سالم خونی  کشنده باشد. این که دارو تاییدیه FDA را دارد نشان می دهد مسیر کوتاه تری پیش رو دارد تا وارد آزمایشات بالینی شده  وبر روی بیماران به کار برده شود. 
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه