تاریخ انتشار: دوشنبه 13 آذر 1402
بررسی علت برزو بیشتر آسم در مردان مسن
یادداشت

  بررسی علت برزو بیشتر آسم در مردان مسن

ارتش سلول‌های T تخصصی ممکن است باعث حملات آسم در مردان مسن شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، دانشمندان در موسسه ایمونولوژی لاجولا (LJI) و دانشگاه ساوتهمپتون بریتانیا، گروهی از سلول‌های ایمنی را کشف کرده‌اند که ممکن است باعث آسم شدید شود. این سلول‌ها که سلول‌های T حافظه مقیم بافت سیتوتوکسیک +CD4 نامیده می‌شوند، در ریه‌ها جمع می‌شوند و به نظر می‌رسد که دارای سلاح‌های مولکولی هستند که بیشترین آسیب را در مردانی که در اواخر عمر به آسم مبتلا شده‌اند، داشته باشند. پروفسور گرگوری سوموز، Ph.D و معاون پژوهشی LJI که سرپرستی این پژوهش را با دکتر پاندورانگان ویجایانند، استاد دانشگاه لی جی آی برعهده داشته است، می‌گوید:" اگر شما مرد هستید و پس از ۴۰ سالگی به آسم مبتلا می‌شوید، احتمال بالایی وجود دارد که این جمعیت سلول T در ریه‌های شما باشد." دانشمندان این سلول‌های T بیماری زا را به لطف داوطلبانی که در مطالعه WATCH مبتنی بر کلینیک NHS ثبت نام کرده بودند، کشف کردند که صدها بیمار آسم را در سنین، جنس و شدت بیماری دنبال می‌کند. با پیگیری بیماران در طول سالیان متمادی و تجزیه و تحلیل جمعیت سلول‌های ایمنی آن‌ها، محققان در حال ایجاد ارتباط جدید بین علائم آسم و فعالیت سلول‌های ایمنی هستند. رامش کوروکولاراتچی، مدیر مطالعه WATCH، دانشیار دانشگاه ساوتهمپتون و محقق در دانشگاه ساوت همپتون، می‌گوید: " زمانی که نقش سلول‌هایی مانند این سلول‌های T را بهتر درک کردید، می‌توانید شروع به توسعه درمان‌هایی کنید که آن سلول‌ها را هدف قرار می‌دهد." دانشمندان اکنون امیدوارند که در مورد این سلول‌ها، و نقش آن‌ها در توسعه آسم، اطلاعات بیشتری کسب کنند، زیرا آن‌ها برای ارائه درمان های شخصی به بیماران آسم تلاش می‌کنند.

چگونه سلول های T مضر باعث آسم می‌شوند

بنابراین چگونه ممکن است این سلول‌های T حافظه مضر یا سیتوتوکسیک +CD4 باعث ایجاد آسم در مردان مسن شوند؟ این مشکل ممکن است به ترکیبی از حافظه سلول‌های ایمنی و عدم وجود سلول‌های مفید در ریه‌ها منجر شود. این سلول‌های T سلول‌های حافظه‌ای نامیده می‌شوند زیرا به مولکول‌هایی که بدن قبلاً با آن‌ها مبارزه کرده است واکنش نشان می‌دهند. این نوع حافظه سلولی ایمنی به محافظت از بدن در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند. متاسفانه همین حافظه سلول T برای بیماران آسمی مشکل بزرگی است. سلول‌های T، برای مثال اشتباها مولکول‌های بی‌ضرری مانند گرده را می‌بینند و یک پاسخ التهابی خطرناک ایجاد می‌کنند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیماران آسمی ‌با این سلول‌های T در ریه‌های خود ممکن است برای حملات سخت و بالقوه کشنده آسم آماده شوند. دانشمندان مطمئن نیستند که چرا این سلول‌های T برای مردان مسن‌تر مشکل ایجاد می‌کنند. سوموزا علاقه مند به حل این معما از طریق مرکز LJI برای تفاوت‌های مبتنی بر جنسیت در سیستم ایمنی است. سوموزا می‌گوید: " ما می‌دانیم که ماده‌ها دارای چشم انداز ایمنی متفاوتی هستند. بنابراین ما علاقه‌مندیم این سوال را بیشتر بررسی کنیم." سارا هررا دلاماتا، دانشجوی فارغ التحصیل LJI از تکنیکی به نام توالی یابی RNA تک سلولی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سلول‌های ایمنی در این بیماران استفاده کرد. او دریافت که برخی از سلول‌های T ضد التهابی که باید با علائم شدید آسم مقابله کنند، در نمونه‌های مایع راه هوایی (نمونه‌های BAL) این گروه بیمار کمیاب هستند. در عوض، مردانی که بعداً در زندگی به آسم مبتلا شدند، تعداد زیادی سلول T بالقوه مضر داشتند. ریه‌های آن‌ها باید مخزن‌هایی از انواع مختلف سلول‌های CD4+ T باشد، اما برای این گروه، بیش از 65 درصد سلول‌های آن‌ها سلول‌های T حافظه ساکن بافت CD4+  سیتوتوکسیک بودند. هررا دلاماتا، نویسنده اول این مطالعه، می‌گوید: " به طور معمول، یک پزشک به یک بیمار مبتلا به آسم شدید یک درمان استروئیدی یا داروهای بیولوژیک برای تضعیف پاسخ ایمنی آن‌ها می‌دهد، و این باید باشد. اما این سلول‌ها ممکن است به این درمان‌ها پاسخ ندهند. مشاهده این عدم تعادل سلولی ایمنی سرنخ مهمی ‌بود که نشان می‌دهد این گروه بیمار یک زیرگروه جدید آسم را نشان می‌دهد."

این کشف می‌تواند منجر به درمان‌های شخصی آسم شود

کار توالی یابی در LJI به دانشمندان یک بیومارکر می‌دهد تا به آن‌ها کمک کند سلول‌های T حافظه ساکن بافت سیتوتوکسیک +CD4 را در بیماران بیشتری در آینده شناسایی کنند. کوروکولاراتچی می‌گوید، در واقع، یافتن این نشانگر زیستی نشان دهنده یک تغییر پارادایم در تحقیقات آسم است. پیش از این، دانشمندان و پزشکان بیماران مبتلا به آسم را تنها به دو گروه تقسیم می‌کردند: T2 بالا و T2 کم. کوروکولاراتچی می‌گوید این جزم برای بیماران یا پزشکان مفید نیست. به عنوان یک پزشک، او می‌داند که گروه بالای T2 در واقع طیف وسیعی از جمعیت‌شناسی و علائم بیمار را شامل می‌شود. کوروکولاراتچی می‌گوید: " ما زیر گروهی از بیماران مردی را مطالعه کرده‌ایم که بعداً در زندگی به آسم مبتلا شده‌اند، و آن‌ها بد عمل می‌کنند. آن‌ها به درمان‌های زیادی مانند دوزهای بالای درمان‌های سمی استروئیدی نیاز دارند. در مطالعه‌ای که در اوایل سال جاری منتشر شد، تیم تحقیقاتی اهمیت حفاری کردن را برای شناسایی بسیاری از زیر گروه‌های بیماران مبتلا به آسم نشان داد. ت جزیه و تحلیل آن‌ها نشان می‌دهد که 93 درصد از افراد WATCH مبتلا به آسم شدید در رده T2 بالا قرار داشتند. واضح است که T2 high یک دسته وسیع است.  یکی از نویسندگان این مطالعه به نام اس. حسن ارشد، MBBS، DM، FRCP، رئیس بخش آلرژی و ایمونولوژی بالینی در دانشگاه ساوت همپتون، محقق مرکز تحقیقات پزشکی NIHR ساوت همپتون، و مدیر مرکز تحقیقات آلرژی و آلرژی دیوید هید آستما، جزیره وایت، می‌گوید: " ما باید آسم شدید را به‌عنوان زیرگروه‌های مختلف در نظر بگیریم، و درمان باید بر اساس این زیرگروه‌ها تنظیم شود ،زیرا یک اندازه برای همه مناسب نیست." ماموریت محققان در حال حاضر استفاده از ابزارهای توالی یابی و تکنیک های دیگر برای کشف نشانگرهای زیستی اضافی و زیرگروه‌های بیماران مبتلا به آسم است. سوموزا می‌گوید که مشتاقانه منتظر ادامه همکاری خود با دانشمندان ساوتهمپتون و گروه WATCH است. او همچنین در حال برنامه‌ریزی برای بررسی سلول‌های ایمنی در گروه‌های بیمار بیشتر است، از جمله گروهی که شامل بیماران آفریقایی آمریکایی و اسپانیایی تبار است، دو گروه جمعیت‌شناختی که مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آسم شدید هستند. سوموزا می‌گوید: " با بررسی ویژگی‌های بالینی آسم و بیومتریک، ما چیزهایی را می‌یابیم که قبلاً هرگز نشان داده نشده‌اند."

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه