تاریخ انتشار: دوشنبه 17 آذر 1393
رمزگشایی نقش دوگانه پروتئین کلیدی سیستم ایمنی

  رمزگشایی نقش دوگانه پروتئین کلیدی سیستم ایمنی

محققین در دانشگاه Brigham یک مکمل طولانی مدت برای یک پروتئین کلیدی سیستم ایمنی به نام TIM-3 کشف کرده اند که گاهی موجب کاهش آن وگاهی موجب تحریک آن می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این مکمل اخیرا شناسایی شده ، نه تنها  لایه های جدیدی از اطلاعات در مورد عملکرد داخلی سیستم ایمنی در بیماری هایی مانند ایدز، اتوایمن و سرطان ارائه می دهد. بلکه راه مهمی به سمت ایجاد درمان های جدیدی خواهد بود که TIM-3 را هدف قرار می دهند.

ابهامات زیادی در مورد TIM-3 وجود دارد (این که چگونه سیستم ایمنی را فعال یا مهار می کند) و این سوال مهمی است که برای استفاده از TIM-3 به عنوان یک هدف دارویی باید به آن پاسخ داد و تاکنون کسی نتوانسته است دقیقا این نقش را مورد ارزیابی قرار دهد. علاقه مندی که در مورد TIM-3 به عنوان یک هدف دارویی وجود دارد به خاطر نقش مهاری آن بویژه در سرطان است. زمانی که سلول های ایمنی برای مدت زمان زیادی تحریک می شوند موجب روشن شدن سیگنال هایی مانند TIM-3 می شوند که به پایین آوردن فعالیت آن ها کمک می کند. این حالت فعال مزمن را اصطلاحا خستگی می نامند که یکی از ویژگی های بارز ایمونولوژیک عفونت های ویروسی مانند  ایدز است. این امر در سرطان بسیار معمول است و اگر بتوانیم از طریق دارویی TIM-3 را مهار کنیم این امر می تواند موجب آزاد شدن سیستم ایمنی در حمله به تومورها شود. برخلاف این جذابیت، جزئیات عملکردیTIM-3 تا کنون مشخص نشده است اما محققین در دانشگاه مذکور مکملی حیاتی را برای TIM-3 کشف کرده اند که CEACAM-1 نام دارد و حضور آن تعیین می کند که TIM-3 چگونه عمل کند. در حضور CEACAM-1، TIM-3 به عنوان یک مهارکننده عمل می کند و در غیاب آن، TIM-3 ویژگی های یک فعال کننده را دارد. این دو مولکول که با یکدیگر کار می کنند، ایجاد ساختار جدیدی می کنند که تا کنون به آن توجه نشده بود. علاوه براین به دلیل رابطه نزدیک آن ها، آن ها هم از لحاظ ساختاری و هم از لحاظ عملکردی بسیار مشابه یکدیگر هستند. این محققین با استفاده از تکنیک های مختلف بر نقش CEACAM-1 تاکید کردند، برای مثال، آن ها نشان دادند که سلول های ایمنی که برای نداشتن CEACAM-1 مهندسی شده بود التهاب زیادی را نشان داد ودر موش هایی که به طور همزمان CEACAM-1 و TIM-3 در آن ها بلوک شده بود این امر منجر به پاسخ های ضد توموری شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه