تاریخ انتشار: شنبه 17 تیر 1391
ترمیم بافت با استفاده ازسلول های بنیادی مغز استخوان در مدل حیوانی

  ترمیم بافت با استفاده ازسلول های بنیادی مغز استخوان در مدل حیوانی

محققان دانشگاه مریلند نتایج دلگرم کننده ای را ازاستفاده سلول های بنیادی مغز استخوان بزرگسال در موش برای کمک به ایجاد سلول های بافت های دیگر، از قبیل قلب، مغز و پانکراس گزارش کردند.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily؛ محققان امیدوارند که این گام علمی منجر به یافت روش های جدیدی برای جایگزین کردن سلول های از دست رفته در بیماری هایی نظیر دیابت، پارکینسون و آلزایمر شود.
نتایج این پژوهش با همکاری دانشگاه پاریس در مجله Comptes Biologies Rendus به چاپ رسیده است.
دکتر David Trisler نویسنده اصلی این مطالعه از دانشکده پزشکی مریلند، می گوید: یافتن سلول های بنیادی با قابلیت بازگرداندن عملکرد ارگان های آسیب دیده مختلف هدف اصلی مهندسی بافت است.
او می افزاید: این پژوهش ما را یک گام بسوی روش شناسایی سلول های بالقوه مغز استخوان بزرگسالان و یا زیر مجموعه ای از آنها که به سلول های مغز استخوان +CD34 مشهور است و می تواند به انواع سلول های نرمال در ارگان های مختلف تبدیل شود، نزدیک تر کرده است.
محققان دانشگاه مریلند قبلا یک سیستم کشت ویژه را برای جمع آوری یک نمونه انتخابی ازاین سلول های بنیادی بالغ که به طور طبیعی سلول های قرمز و سفید و سلول های ایمنی خون را ایجاد می کنند، ابداع کرده بودند. در این پروژه، این تیم به دنبال مدلی حیوانی برای اثبات اینکه این سلول های بنیادی مغز استخوان می توانند سلول هایی بجز سلول های خونی را نیز تولید کنند، بودند.
این محققان همچنین دریافتند که سلول های +CD34  طول عمر محدودی داشته وهیچ تراتومی که گاهی اوقات در استفاده از سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی بزرگسال کشت شده از روش های دیگر که نیاز به دستکاری ژنتیکی دارد، تشکیل می شود را تولید نمی کند.
Paul Fishman استاد مغز و اعصاب دانشکده پزشکی مریلند توضیح می دهد : ما دریافتیم هنگامیکه این سلول ها ی +CD34  در مراحل اولیه جدا می شوند، قابلیتی مشابه به سلول های بنیادی جنینی را که انعطاف پذیرتر و پرتوان ترهستند ، نشان می دهند. از آنجا که این سلول های + CD34 در حال حاضر درمغز استخوان طبیعی وجود دارند، منبع گسترده ای را برای درمان بالقوه جایگزینی سلول ها ، به ویژه به دلیل اینکه از بدن خود فرد می آیند، ارائه می دهند.
محققان می گویند که اثبات پتانسیل این سلول های بنیادی بالغ مغز استخوان امکانات جدیدی را برای اکتشافات علمی گشوده است اما تحقیقات بیشتری برای تعمیم دادن این یافته به انسان مورد نیاز خواهد بود.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه