تاریخ انتشار: یکشنبه 18 تیر 1391
داروی رایج بیماری قند سبب رشد سلول های مغزی و تقویت هوش می شود

  داروی رایج بیماری قند سبب رشد سلول های مغزی و تقویت هوش می شود

بر پایه یک مطالعه تازه، متفرمین، دارویی که به صورت گسترده ای در مقابله با بیماری قند مورد استفاده است، عارضه جانبی تقریبا غیر منتظره ای نیز دارد و آن تشویق سلول های عصبی نوپیدای مغز به رشد است.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از پژوهشکده علوم شناختی، این مطالعه، که در شماره 6 جولای مجله علمی "سل – استم سل (سلول – سلول بنیادی)" وابسته به انتشارات سل منتشر شد، دریافت که آن تاثیرهای سلولی دارو همچنین موش ها را هوشمندتر ساخت.

فردا میللر، نویسنده اصلی این گزارش از بیمارستان برای کودکان بیمار وابسته به دانشگاه تورنتو، اظهار داشت: این کشف گام مهمی به سوی درمان هایی است که هدف آنها بر پایه ی ترمیم مغز نه از راه وارد کردن سلول های بنیادی، بلکه از راه تحریک سلول های موجود مغز به کنشگری قرار دارد.  این واقعیت که این دارویی است که بسیار رایج و ایمن می باشد این خبر را بسیار بهتر می سازد.

ساینس دیلی نوشت: پژوهش های پیشین توسط تیم میللر مسیری با نام aPKC-CBP را برجسته کرده بود که نقش کلیدی در هدایت سلول های بنیادی عصبی به این دارد که در کجا و کی تبدیل به سلول های عصبی بالغ شوند.  از قضا، دیگرانی پیش از این تیم دریافته بودند که همان مسیر نقش مهمی برای تاثیرات سوخت و سازی داروی متفرمین دارد، منتهی در سلول های کبد.

میللر می گوید: "ما این دو تا [یافته ها] را کنار هم قرار دادیم."  آنها با خود گفتند: اگر متفرمین مسیرهای CBP در کبد را به کنش وا می دارد، در آن صورت ممکن است بتواند همان کار را درباره سلول های عصبی بنیادی مغز نیز انجام داده و آنها را برای ترمیم مغز تشویق نماید.

مستندهای تازه از آن نظر نویدبخش هم در مورد مغز موش ها و نیز سلول های انسان پشتیبانی می کند.  موش هایی که از متفرمین استفاده کردند نه تنها در ایجاد سلول های عصبی تازه رشد نشان دادند، بلکه قابلیت بالاتری نیز در یادگیری مکان یک صفحه پنهان شده در یک آزمون ماز (maze) استاندارد یادگیری فضایی/مکانی داشتند.

هنوز مشخص نیست آیا برای کسانی که هم اکنون از این داروی بسیار رایج در مقابله با بیماری قند استفاده می کنند این دارو نقش تقویت کننده مغز آنها را هم دارد یا نه، اما از هم اکنون نشانه های ابتدایی وجود دارد که این دارو ممکن است برای مبتلایان به بیماری آلزایمر دارای فایده های شناختی باشد. 

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه