تاریخ انتشار: دوشنبه 26 تیر 1391
ریزمولکول‌ها  برای افزایش توان سلو ل های بنیادی افراد مسن به کار گرفته شدند
مدیر گروه طب ترمیمی دانشگاه توبین‌گن آلمان:

  ریزمولکول‌ها برای افزایش توان سلو ل های بنیادی افراد مسن به کار گرفته شدند

مدیر گروه طب ترمیمی دانشگاه توبین‌گن آلمان گفت: انتقال ویروس به سلول‌ها و امکان ایجاد تومور در استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان(IPS) بیشتر به چشم می‌خورد و این باعث نگرانی و انتقاد است.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، آندریاس نوسلر در حاشیه سومین مدرسه تابستانی پژوهشگاه رویان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سلول‌های بنیادی پرتوان (IPS) بسیار مورد نظر دانشمندان قرار گرفته چرا که با تزریق یک تعداد فاکتور مشخص به سلول‌های بالغ قابل استفاده است گفت: این سلول ها خصوصیات سلول‌های جنینی را از خود نشان می‌دهند که این موضوع توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است.
وی در ادامه به کارکرد انواع سلولهای بنیادین اشاره کرد و افزود: استفاده از سلول‌های بنیادین جنینی، سلول‌های بنیادین پرتوان(IPS) القایی  و سلول‌های بنیادین بالغ هر یک مزایای و معایب خاص خود را دارد.

 

وی خاطرنشان کرد : در واقع سلول های بنیادی با کمک تکنیک های پیشرفته تمایز زدایی و سپس خاصیت پرتوانی در آن ها القا می شود . این سلول ها ویژگی های زیادی دارند که از جمله به سیستم ایمنی بدن فرد لطمه وارد نمی کنند و به اصطلاح مشکلات ایمونولوژیک ایجاد نمی شود.

مدیر گروه طب ترمیمی دانشگاه توبین‌گن آلمان در ادامه با بیان اینکه سلول‌های بنیادین افراد مسن کارایی سلول بنیادین افراد جوان را ندارد تصریح کرد:  دانشمندان درصدد کشف تفاوت‌های کاربردی سلول‌های بنیادین افراد مسن و سلول بنیادین افراد جوان هستند.
وی ادامه داد: استفاده از سلول‌های جنینی مسائل اخلاقی و حقوقی را در پی دارد و از طرفی تزریق این سلول‌ها بسیار مشکل بوده و در عین حال هزینه‌های بالایی را می‌طلبد.
مدیر گروه طب ترمیمی دانشگاه توبین‌گن آلمان اضافه کرد: گروهی دیگر از دانشمندان در آمریکا و ژاپن به فکر استفاده از نوع دیگری از سلول‌های بنیادین با عنوان سلول‌های بالغ یا مزانشیمی افتادند که مشکلات اخلاقی را در پی ندارد اما مشکل اینجاست که این سلول‌ها در هنگام تمایز به فنوتیپ نهایی مورد نظر نمی‌رسند.
این استاد برجسته علم سلول های بنیادی مقالات منتشر شده در سال 2011 پیرامون مشکلات ناشی از استفاده از سلول‌های بنیادین پرتوان را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت:  که در این راستا دانشمندان به فکر استفاده از انتقال RNA و پروتئین در این روش افتادند که اثربخشی در این روش بسیار پایین است.

نوسلر با اشاره به اینکه اکثر بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند در سنین بالایی قرار دارند، اضافه کرد: سلول‌های بنیادین این افراد توانایی لازم را برای استفاده درمانی ندارند که سعی کرده‌ایم با استفاده از ریزمولکول‌ها توان این نوع سلول‌های بنیادین را افزایش دهیم.
سومین مدرسه بین المللی زیست شناسی تکوینی و بنیادی از 24 تیرماه در پژوهشگاه رویان آغاز شده است و تا 29 تیرماه ادامه دارد.


پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه