تاریخ انتشار: پنجشنبه 12 اسفند 1400
مغز انسان تا 60 سالگی سرعتش را از دست نمی‌دهد
یادداشت

  مغز انسان تا 60 سالگی سرعتش را از دست نمی‌دهد

به گفته محققان، با افزایش سن، پاسخ‌های مغز انسان به دلیل تأثیرات فراتر از قدرت و سرعت شناختی کندتر می‌شود
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، تا کنون تصور بر این بود که افراد ممکن است با افزایش سن به دلیل تضعیف ظرفیت پردازش مغز، در پاسخ دادن به سوالات کندتر عمل کنند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این امر ارتباطی به سرعت پردازش اطلاعات در مغز ندارد و افراد مسن‌تر تمایل دارند زمان بیشتری را به سوالات اختصاص دهند تا مرتکب اشتباه نشوند. نتایج مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که مغز انسان تا بعد از 60 سالگی مهارت خود را از دست نمی‌دهد. این نتایج برخلاف مطالعات قبلی است که گفته بودند سرعت ذهنی ما در سن 20 سالگی به اوج خود می‌رسد.

به گفته محققان، با افزایش سن، پاسخ‌ها به دلیل تأثیرات فراتر از قدرت و سرعت شناختی کندتر می‌شود. این کند شدن به دلیل کاهش سرعت پردازش شناختی نبوده و تا سنین بزرگسالی، سرعت پردازش اطلاعات به سختی تغییر می‌کند.

با افزایش سن افراد قدرت و توانایی فیزیکی ما نیز کند می‌شوند که هر دوی این عوامل نحوه واکنش ما به دنیا را تغییر داده و سرعت عملکرد ما را کاهش می‌دهند. با این حال، محققان خاطرنشان کردند که مغز ما رو به زوال نمی‌رود. در واقع، مردم با افزایش سن، هنگام انتخاب، محتاط‌تر می‌شوند و به احتمال زیاد مواردی را در نظر می‌گیرند که اشتباهات را کاهش دهد.

یکی از ایرادات این مطالعه این است که اندازه‌گیری‌های الکتروفیزیولوژیک انجام نشده و دانشمندان بر داده‌های یک آزمایش آنلاین تکیه کردند که سرعت واکنش افراد در آزمایش مغز را اندازه‌گیری کرده است. در این آزمایش، تصاویر و کلمات روی صفحه چشمک می‌زدند و داوطلبان باید آن‌ها را با صفحه کلید خود دسته بندی می‌کردند. بیش از 1.2 میلیون نفر در این مطالعه شرکت کردند و از ابزارهای محاسباتی و یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد.

در حالی که جوان‌ترین شرکت‌کنندگان، 14 تا 16 ساله، می‌توانستند سوالات را ببینند و سریع‌ترین پاسخ را دریافت کنند، سرعت پردازش در حدود 30 سالگی به اوج خود رسید، سپس با گذشت زمان فقط اندکی کاهش یافت. افراد با افزایش سن، تا زمانی که به سن 60 سالگی رسیدند، کمتر اشتباه می‌کردند. ارزیابی‌های دقیق نشان داد که دلیل آن سرعت کند پردازش اطلاعات در مغزهای مسن‌تر نیست و در اصل افراد در سن بیست سالگی به احتمال بیشتری سرعت را به جای دقت انتخاب می‌کنند.

در مطالعات قبلی معمولاً زمان واکنش کندتر در افراد مسن به عنوان شواهدی از کندی شناختی تفسیر می‌شد. اما در این مطالعه با به کارگیری یک مدل ریاضی از فرآیندهای شناختی اساسی، توضیحات جایگزین برای پاسخ‌های آهسته می‌تواند داده‌ها را بهتر توضیح دهد.

نتایج این مطالعه نشان داد که جنسیت، ملیت یا سطح تحصیلات هیچ تاثیری بر توانایی تصمیم گیری افراد ندارد و روندهای سنی در سرعت ذهنی در بین زیر گروه‌ها بسیار مشابه بود. همچنین در گروه‌های سنی تنوع وجود داشت و هر فردی که سن بالاتری داشت کندتر نبود. این که چرا برخی از افراد حتی در سنین پیری موفق به حفظ سرعت ذهنی بالا می‌شوند، راه بسیار جالبی برای تحقیقات آینده است. برای درک اینکه چگونه مغز انسان با افزایش سن تغییر می‌کند و اینکه آیا سایر انواع وظایف تحت تأثیر تغییرات شناختی که با افزایش سن روی می‌دهند، به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

پایان مطلب/

لینک منابع:

https://www.nature.com/articles/s41562-021-01282-7

https://www.theguardian.com/science/2022/feb/17/brains-do-not-slow-down-until-after-age-of-60-study-finds

https://www.uni-heidelberg.de/en/newsroom/mental-speed-hardly-changes-over-a-lifespan

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه