تاریخ انتشار: پنجشنبه 20 آذر 1393
سرطان از سلول های بنیادی شکمی برای تامین انرژی رشد و متاستاز استفاده می کند

  سرطان از سلول های بنیادی شکمی برای تامین انرژی رشد و متاستاز استفاده می کند

مطالعه ای جدید در دانشگاه Rice و Texas نشان می دهد چگونه تومورهای تخمدانی با نوع خاصی از سلول های بنیادی بالغ در بافت شکمی برای تامین انرژی رشدشان همکاری می کنند. این مطالعه پیشنهاد می کند که راه جدیدی برای هدف قرار دادن سرطان های تخمدانی تهاجمی وجود دارد که شامل مختل کردن فرایندهای متابولیکی است که به آن ها اجازه بقا می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، حضور نوع خاصی از سلول های بنیادی به نام سلول های استرومایی آدیپوز اومنتال(چربی شکمی) یا O-ASCs با تکثیر، مهاجرت و مقاومت تومور تخمدانی مرتبط است. اما نقش این سلول های بنیادی به خوبی مشخص نشده است. این محققین می گویند که سلول های بنیادی چربی شکمی، سلول های سرطانی را با متابولیت هایی که برای تولید نیتریک اکسید نیاز دارند تامین می کنند. نیتریک اکسید یک مولکول سیگنالینگ است که موجب افزایش جریان خون می شود.

محققین سرطان 80 سال پیش به تفاوت های متابولیکی بین سلول های سرطانی و سلول های طبیعی پرداختند و دریافتند که سلول های سرطانی در مقایسه با سلول های طبیعی انرژی بیشتری را از گلیکولیز تامین می کنند. برای دهه ها، محققین باور داشتند که این در مورد همه سرطان ها صدق می کنند اما این مطالعه نشان داد که هر سرطان متابولیسم مربوط به خودش را دارد. برای مثال این مطالعه نشان داد که سلول های سرطان تخمدانی تهاجمی به گلوتامین ولبسته است و محروم کردن سلول ها از منبه خارجی تامین گلوتامین می تواند راهی برای کشتن سلول های سرطان تخمدان(last- stage) در آزمایشگاه باشد.

سلول های بنیادی چربی شکمی در امنتوم دیده می شوند  که بافت شکمی پایینی است که همیشه یکی از جایگاه های اصلی برای متازستاز سرطان تخمدان بوده است. مطالعات قبلی سلول های سرطانی تخمدان است که در مقایسه با سلول های طبیعی تولید نیتریک اکسید بیشتری تولید می کنند.  زمانی که محققین این سلول ها را با هم کوکالچر(هم کشت) کردند، دریافتند که سلول های سرطانی آرژنینی که به وسیله سلول های سرطانی ترشح می شوند را استفاده می کنند و سیترولین آزاد می کنند که موجب افزایش بیشتر تولید آرژنین به وسیله سلول های بنیادی می شود. آرژنین ماده اولیه ای برای تولید اکسید نیتریک است. دکتر Nagrath می گوید که رابطه دوطرفه بین سلول های بنیادی و سلول های سرطانی، سلول های توموری تخمدان را از برخی استرس های متابولیکی آزاد می کند و در نتیجه آن ها بهتر رشد کرده و در مقابل برخی داروهای شیمی درمانی مقاومت می کنند.

این مطالعه پیشنهاد می کند که سلول های بنیادی بالغ بافت چربی شکمی موجب تنظیم گلیکولیز و با افزایش سطح نیتریک اکسید، استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد و موجب مقاومت درمانی این سلول های می شوند. طراحی داروهایی که بتوانند سیگنالینگ بین سلول های بنیادی و سلول های سرطانی را مختل کنند می تواند منجر به اختلال متابولیم سلول های سرطانی شود و در نتیجه مانع از رشد و متاستاز آن ها شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه