تاریخ انتشار: شنبه 22 آذر 1393
نقش هورمون مردانه در رشد سرطان کولون

  نقش هورمون مردانه در رشد سرطان کولون

محققان می گویند تستوسترون ممکن است منجر به رشد تومور کولون شود. این یافته حاصل آزمایشات جدیدی است که بر روی موش ها انجام گرفته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، شواهد نشان می دهند که هورمون مردانه تستوسترون ممکن است یک عامل کمک کننده درتشکیل تومورهای کولون باشد. پیش از این دانشمندان معتقد بودند که هورمون های زنانه ممکن است موجب نوعی محافظت در مقابل تومور شوند. نتایج مطالعه جدید انجام گرفته شان می دهد حذف تستوسترون در رت ها به طور قابل توجهی آسیب پذیری آن ها را نسبت به سرطان کولون کاهش می دهد. این نتایج نشان می دهند ممکن است هورمون ها ی مردانه در رشد تومور کولون و هورمون های زنانه  در جلوگیری از آن نقش داشته باشند. تحقیقات قبلی نشان داده بودند که در زنان احتمال بروز برخی سرطان ها که مربوط به جنسیت نیستند مانند سرطان کولون، لوزالمعده و معده کم تر است. محققان عقیده داشتند که شاید شیوع بیشتر این نوع سرطان ها در مردان به علت اثرات محافظت کننده تولید شده توسط هورمون های زنانه مانند استروژن باشد که به جلوگیری از تشکیل تومورها کمک می کنند. محققان امریکایی به شواهدی دست یافته اند که نشان می دهد هورمون مردانه تستوسترون ممکن است یکی از عوامل کمک کننده در تشکیل تومورهای سرطان کولون باشد. در این مطالعه پژوهشگران از  موش های نری استفاده کرده اند که سرطان کولون به طور طبیعی با نرخ معمولی در آن ها به وجود می آید، آن ها تستوسترون را از این موش ها حذف کرده و مشاهده نمودند که نرخ وقوع سرطان کولون به شدت کاهش می یابد. طبق نتایج بعد از اضافه کردن مجدد تستوسترون نرخ وقوع سرطان کولون به میزان طبیعی خود بر گشته است.
 به گفته محققان میزان وقوع سرطان کولون در زنان یائسه بیشتر از سایر زنان است این موضوع از این ایده که تستوسترون به رشد تومور کمک می کند حمایت می کند.  در بدن همه زنان به طور طبیعی  مقداری تستوسترون تولید می شود اما این مقداربسیار کم تر از میزان  استروژن و سایر هورمون های زنانه است. زمانی که زنان یائسه می شوند هورمون های زنانه در بدن آن ها کاهش می یابد و میزان تستوسترون نسبتا افزایش می یابد.  این اتفاقات می تواند نشانه ارتباط بین  میزان تستوسترون و رشد تومور کولون باشد. پژوهشگران  قصد دارند تحقیقات خود  را  با مطالعه در مورد صفات ژنتیکی که مسئول تفاوت زنان و مردان در آسیب پذیری به سرطان هستند ادامه دهند. نتایج این مطالعه در مجله  Proceedings of the National Academy of Sciences ارائه شد است.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه