تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 آذر 1401
نقش رژیم غذایی در گرسنگی سلول سرطانی و غلبه بر مقاومت درمانی

  نقش رژیم غذایی در گرسنگی سلول سرطانی و غلبه بر مقاومت درمانی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد رژیم غذایی کم‌پروتئین با خاموش کردن مسیر سیگنالینگ mTORC1 سبب مهار رشد سلول‌های سرطانی روده بزرگ می‌شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، نتایج یک مطالعه جدید از مرکز سرطان روگل دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که تغییر رژیم غذایی می‌تواند کلیدی برای تقویت درمان سرطان روده بزرگ باشد. سلول‌های سرطانی برای زنده ماندن و رشد به مواد مغذی نیاز دارند. یکی از مهم‌ترین مولکول‌های حسگر مواد مغذی در یک سلول mTORC1 نام دارد. اغلب به عنوان یک تنظیم‌کننده اصلی رشد سلول نامیده می‌شود، به سلول‌ها‌ اجازه می‌دهد تا مواد مغذی مختلف را حس کنند و در نتیجه رشد و تکثیر کنند. وقتی مواد مغذی محدود هستند، سلول‌ها آبشار سنجش مواد مغذی را کاهش می‌دهند و mTORC1 را خاموش می‌کنند. در حالی که mTORC1 به عنوان بیش فعال در سرطان روده بزرگ شناخته شده است، سوال کلیدی این است که آیا تومورهای روده بزرگ مسیرهای سنجش مواد مغذی را برای فعال کردن تنظیم‌کننده اصلی در اختیار گرفته‌اند یا خیر.

براساس گفته محققان این مطالعه، در سرطان روده بزرگ، وقتی مواد مغذی موجود در تومورها را کاهش می‌دهید، سلول‌ها نمی‌دانند چه کاری انجام دهند. بدون مواد مغذی برای رشد، دچار نوعی بحران می‌شوند که منجر به مرگ سلولی عظیم می شود. محققان در سلول‌ها و موش‌ها دریافتند که یک رژیم غذایی کم‌پروتئین، مسیر سیگنال‌دهی مواد مغذی را که تنظیم‌کننده اصلی رشد سرطان را فعال می‌کند، مسدود می‌کند.

تنظیم‌کننده mTORC1 نحوه استفاده سلول‌ها از سیگنال‌های تغذیه‌ای برای رشد و تکثیر را کنترل می‌کند. این ماده در سرطان‌هایی با جهش‌های خاص بسیار فعال بوده و شناخته شده است که باعث مقاوم شدن سرطان به درمان‌های استاندارد می‌شود. یک رژیم غذایی کم‌پروتئین، و به طور خاص کاهش دو اسید‌آمینه کلیدی، سیگنال‌های تغذیه‌ای را از طریق مجموعه‌ای به نام GATOR تغییر می‌دهد. GATOR1 و GATOR2 با هم کار می‌کنند تا mTORC1 را حفظ کنند. هنگامی که یک سلول دارای مقدار زیادی مواد مغذی باشد، GATOR2 mTORC1 را فعال می‌کند. وقتی مواد مغذی کم است، GATOR1 mTORC1 را غیرفعال می‌کند. محدود کردن اسیدهای آمینه خاص، این سیگنال غذایی را مسدود می‌کند. تلاش‌های قبلی برای مسدود کردن mTORC بر مهار سیگنال‌های سرطان‌زای آن متمرکز شده بود. اما این مهارکننده‌ها عوارض جانبی قابل‌توجهی ایجاد می‌کنند و زمانی که بیماران مصرف آن را متوقف کنند، سرطان عود می‌کند. نتایج این مطالعه نشان داد که مسدود کردن مسیر مواد مغذی با محدود کردن اسیدهای آمینه از طریق یک رژیم‌غذایی کم پروتئین، یک راه جایگزین برای خاموش کردن mTORC است.

محققان یافته‌های خود را در سلول‌ها و موش‌ها تأیید کردند و دریافتند محدود کردن اسیدهای‌آمینه مانع از رشد سرطان شده و منجر به افزایش مرگ سلولی می‌شود. آنها همچنین نمونه‌برداری‌های بافتی از بیماران مبتلا به سرطان کولون را بررسی کردند که نشانگرهای بالای mTORC  با مقاومت بیشتر در برابر شیمی‌درمانی و پیامدهای بدتر در ارتباط بود. خطر رژیم غذایی کم پروتئین این است که افراد مبتلا به سرطان اغلب ضعف عضلانی و کاهش وزن را تجربه می کنند که محدود کردن پروتئین برای بیماران می‌تواند ناخوشایند باشد. محققان همچنین به دنبال درک این هستند که چگونه این مسیرها در برابر درمان مقاومت ایجاد می‌کنند و آیا یک مهارکننده می تواند مجتمع های GATOR را مسدود کند یاخیر.

پایان مطلب/.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه