تاریخ انتشار: شنبه 06 دی 1393
درک نقش روی(Zn) در جنین های سالم می تواند لقاح آزمایشگاهی را بهبود ببخشد

  درک نقش روی(Zn) در جنین های سالم می تواند لقاح آزمایشگاهی را بهبود ببخشد

زمانی که اسپرم و تخمک با هم مواجه می شوند و برخورد می کنند جرقه هایی جانبی از آن ها پراکنده می شود. در واقع تخم لقاح یافته پستانداران از سطح خود بیلیون ها اتم روی را تحت عنوان "جرقه های روی" و به صورت موج و یکی بعد از دیگری آزاد می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday،با استفاده از تکنولوژی cutting-edge، محققین برای اولین بار تصویرهایی را از این شبکه های مولکولی برداشتند و با دقت به منشا این جرقه های روی اشاره کردند: بسته های غنی از روی کوچک درست زیر سطح تخمک.

نوسانات روی نقش حیاتی را در تنظیم فرایندهای بیوشیمیایی که تضمین کننده سلامت مرحله گذار از تخم به جنین هستند ایفا می کند و این اطلاعات کمی بی سابقه،  می تواند برای بهبود روش های لقاح آزمایشگاهی مفید باشد. میزان روی که به وسیله تخم آزاد می شود، می تواند مارکر بزرگی برای شناسایی یک تخم لقاح یافته با کیفیت خوب باشد. این محققین می گویند که اگر ما بتوانیم بهترین تخم ها را شناسایی کنیم در نتیجه تعداد جنین های کمتری برای انتقال طی تیمارهای لقاحی نیاز است. این محققین روشی را ایجاد کرده اند که تعیین می کند که چه مقدار روی در تخمک وجود دارد و در زمان لقاح این یون ها در کجا قرار دارند و دو ساعت بعد از لقاح کجا هستند. روش های حساس تصویربرداری به محققین اجازه داد که اتم های منفرد روی در سلول تخمک  و موج های جرقه های روی را به صورت سه بعدی ببینند و برآورد کنند. با استفاده از این روش ها آن ها نزدیک به 8000 بخش را در تخمک مشاهده کردند که هر کدام شامل تقریبا یک میلیون اتم روی هستند. این بسته ها محموله روی خود را به طور همزمان در یک فرایند همزمان آزاد می کنند. به نظر می رسد که هر تخمک چهار یا پنج بار این جرقه های روی را آزاد می کند که در زمان دیدن بسیار زیبا است. روی بخشی از یک کلید اساسی برای کنترل رشد و تغییراتی است که برای ایجاد یک موجود کاملا از نظر ژنتیکی جدید لازم است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه