تاریخ انتشار: شنبه 31 تیر 1391
تفاوت بین دوقلوها به دلیل محیط زیست داخل رحمی است

  تفاوت بین دوقلوها به دلیل محیط زیست داخل رحمی است

درمطالعه ای که در Genome Research منتشر شده است، محققان برای اولین بارنشان دادند که محیط زیست رحم مشخصات اپی ژنتیکی نوزاد را طوری تعیین می کند که می تواند خطر ابتلا به بیماری را در مراحل بعدی زندگی داشته باشد.
 

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress، ژن های شما چیزهای زیادی در مورد شما می گوید، اما محیط زیست می تواند با پیامدهایی که می تواند یک عمر طول بکشد تاثیر قوی بر روی ژن های شما حتی قبل از تولد داشته باشد.
درمطالعه ای که در Genome Research منتشر شده است، محققان برای اولین بارنشان دادند که محیط زیست رحم مشخصات اپی ژنتیکی نوزاد را طوری تعیین می کند که می تواند خطر ابتلا به بیماری را در مراحل بعدی زندگی داشته باشد.
اپی ژنتیک، ژن ها را با تغییرات شیمیایی به نام متیلاسیون DNA تغییر داده و با اثر بر فعالیت ژن ها  نقش مهمی درتکوین طبیعی ، بالا رفتن سن و همچنین در بیماری هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و سرطان ایفا می کند. مطالعات انجام شده در حیوانات نشان داده است که محیط ، مشخصات اپی ژنتیکی در سراسر ژنوم را که اپی ژنوم نام دارد را شکل می دهد. درک درستی ازاینکه چگونه محیط داخل رحمی اپی ژنوم انسان را شکل می دهد می تواند اطلاعات مهمی را درمورد خطر ابتلا به بیماری ها برای کمک به مدیریت سلامت در طول زندگی در اختیار ما قرار دهد.
دوقلوها، چه مونوزیگوت (همسان) و چه دی زیگوت (غیرهمسان)، برای مطالعه اپی ژنتیک ایده آل هستند چرا که آنها با وجود داشتن مادر مشترک، بند ناف و کیسه آمنیوتیک مخصوص به خود را داشته و درمورد دوقلوهای همسان، همچنین دارای آرایش ژنتیکی مشابهی هستند. مطالعات قبلی نشان داده است که متیلاسیون دریک ژن منفرد در سراسر بافت های متعدد دوقلوهای همسان های بطورقابل توجهی می تواند متفاوت باشد، اما مهم است که بدانیم چه متیلاسیون DNA ای در سراسر ژنوم مشابه هستند .
در این گزارش، یک تیم بین المللی از محققان برای اولین بار به تجزیه و تحلیل پروفایل متیلاسیون DNA از بافت بند ناف، خون بند ناف و جفت بدست آمده از دوقلو های همسان و غیرهمسان پرداختند تا تخمین بزنند که چگونه ژنها، محیط زیست مشترکی را که توسط مادرشان فراهم می شود و محیط های مختلف داخل رحمی تجربه شده توسط دوقلو ها را به اپی ژنوم تبدیل می کنند. این گروه متوجه شدند که حتی در دوقلوهای یکسان، تفاوت های گسترده ای در مشخصات اپی ژنتیکی دوقلوها در هنگام تولد وجود دارد.
دکتر Jeffrey Craig   از موسسه تحقیقات کودکان مرداک(MCRI) در استرالیا و نویسنده ارشد این گزارش گفت: "این باید به علت حوادثی باشد که تنها برای یکی از دوقلوها رخ می دهد. او افزود که اگر چه دوقلوها دررحم مشترکی هستند،اما تاثیر بافت های خاصی مانند جفت و بند ناف می تواند برای هر جنین متفاوت باشد و به احتمال زیاد بر مشخصات اپی ژنتیکی تاثیر می گذارد.
نویسندگان توضیح دادند که یافته های آنها نشان می دهد که تجارب زیست محیطی منحصر به فرد در رحم ممکن است اثر عمیقی بر عوامل اپی ژنتیک موثر بر سلامت در طول زندگی داشته باشند.
علاوه براین، درک درستی از مشخصات اپی ژنتیکی در هنگام تولد می تواند ابزار قدرتمندی برای مدیریت سلامت آینده باشد.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه