تاریخ انتشار: شنبه 18 بهمن 1393
بهبود ویرایش ژنومی با استفاده از ریز مولکول ها

یکی از مهیج ترین پیشرفت های علمی در سال های اخیر تکنولوژی CRISPR است که می تواند به طور دقیق ژنوم سلولی را ویرایش کند.

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، اگرچه این روش پتانسیل باور نکردنی دارد اما فرایندی است که کارایی آن کم است. خوشبختانه، محققین در انستیتو گلدستون راهی را برای افزایش کارایی این تکنیک کشف کرده اند که به وسیله افزودن یکسری ترکیبات شیمیایی(ریز مولکول ها) صورت می گیرد.

در CRISPR، یک پروتئین به درون سلول منتقل می شود تا ژنوم را در یک جایگاه خاص برش دهد. در این حالت DNAی سلولی می تواند بعد از برداشته شدن ژن معیوب مجددا به یکدیگر ادغام شود یا محققین می توانند یک ژن جدید را وارد یک جای قدیمی کنند و DNAی بد را با خوب جایگزین کنند.  محققین در دانشگاه استنفورد دو ریز مولکول را شناسایی کرده اند که به طور بارزی ورود اطلاعات جدید ژنتیکی به درون DNAی سلولی را بهبود می بخشند. هم چنین آن ها طی مطالعه شان دو ترکیب را کشف کردند که ورود DNA را مهار می کنند ولی موجب تقویت روند حذف DNA می شوند که پیشنهاد می کند که این دو فرایند در سلول با یکدیگر در رقابت هستند.

به طور قابل توجه، این محققین این دستکاری ژنتیکی را در چندین رده سلولی مختلف مانند سلول های بنیادی پرتوان القاشده(iPSCs) و سلول های خاص هر بافت انجام دادند. این بسیار مهم است زیرا نشان می دهد که این روش می تواند در انواع مختلف سلول ها برای ایجاد مدل های بیماری و کشف درمان های خاص هر بیماری مفید باشد. این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد که ما می توانیم به طور موفقیت آمیز دستکاری و مهندسی ژنی را با استفاده از ریز مولکول ها انجام دهیم.