تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 12 بهمن 1400
شرح فعالیت هاي مرکز رشد زیست فناوري پژوهشگاه رویان کرج

  شرح فعالیت هاي مرکز رشد زیست فناوري پژوهشگاه رویان کرج

معاون فناوری مرکز رشد زیست فناوری پژوهشگاه رویان به پذیرش ایده های پژوهشی در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، باقابلیت تبدیل به خدمت و در راستای ایجاد شرکت های دانش بنیان تاکید کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، رحمان فاخری معاون فناوری مرکز رشد زیست فناوری پژوهشگاه رویان در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری " بنیان " ابتدا در خصوص خدمات و محصولات ارائه شده در مرکز اینطور توضیح دادند که: یکی از فعالیت های مرکز تبدیل ایده به ارائه خدمت در قالب تاسیس شرکت است، تاکنون سه شرکت در این مرکز شروع به فعالیت کرده است: یک شرکت بر تولید اسپرم اصلاح شده گوسفند کار می‌­کند و شرکت دوم به تولید خون دفيبرينه گوسفندبا هدف استفاده در محيط‌هاي كشت آزمايشگاه‌ها فعالیت دارند و شرکت سوم نیز به ساخت دستگاه های برای انتقال ویروس به تخم مرغ با هدف تولید واکسن فعالیت می­‌کنند. بنابراین در این حوزه ما از هر ایده پژوهشی کاربردی برای کمک به تاسیس شرکت استقبال می­‌کنیم.

همانندسازی حیوانات

معاون مرکز رشد پژوهشگاه رویان در مورد تولید حیوانات تراریخته با 3 هدف تكثیر نژادهای برتر حیوانات، نجات حیوانات در حال انقراض و تولید دارو اظهار داشت: تولید حیوانات به روش های همانندسازی و ترنس ژن (دستكاری ژنتیكی) با هدف تولید داروهای نوتركیب برای سهولت در درمان بیماران از سال 1382 آغاز شد. در هشتم مهرماه سال 1385 نخستین حیوان متولد شده به روش همانند سازی با نام 'رویانا' در پژوهشگاه رویان  متولد شد،‌ در نوزدهم دی ماه سال 1388 در مرکز ما نیز، بزغاله های شنگول، منگول به روش ترنس ژن كه با بهره برداری از دو علم شبیه سازی و دستكاری ژنتیكی متولد شدند.

تولید فاكتور 9 با خاصیت انعقاد خون

در ادامه معاون مرکز رشد پژوهشگاه رویان درباره ویژگی ترانسژنیک شنگول و منگول گفت: برای تولید فاكتور 9 ، ژنی راكه مسوول ترشح پروتئین فاكتور 9 بود از سلول انسانی جدا كردیم و آن را در محیط آزمایشگاه به یك سلولی كه از بز گرفته شده بود، وارد كردیم؛ به این ترتیب ژن موردنظر در داخل ژنوم سلول بز نشست و در محیط آزمایشگاه سلول هایی به دست آمد كه ژن مسوول ترشح پروتئین فاكتور 9 را داشت. در ادامه ایشان‌ افزودند: پس از تولید سلولی كه در محیط آزمایشگاه ترنس ژن یعنی ژن خارجی به آن وارد شده بود، این سلول به روش همانندسازی به یك تخمك كه هسته آن را خارج كرده بودیم،‌ منتقل كردیم و به این ترتیب جنین حاوی فاكتور 9  پس از انتقال به رحم بز مادر رضاعی متولد شد. آزمایشگاه شبیه سازی این مرکز یکی از مجهزترین آزمایشگاه های شبیه سازی کشور است. لذا در این حوزه ما به دنبال تولید انواع حیوانات شبیه سازی شده برای اهداف متعددی هستیم.

مجموعه آزمایشگاه­های فعال در مرکز رشد

فاخری در ادامه از مجموعه آزمایشگاه­های فعال در مرکز رشد نام برد: ما در این مرکز ۴ آزمایشگاه تولید و کشت سلو ل­های بنیادی، آزمایشگاه اسپرم بیولوژی، آزمایشگاه تشریح و عمومی داریم که در این آزمایشگاها خدماتی از جمله تولید جنین رت و موش ،IVF موش، انتقال جنین موش ، گرفتن جنین موش در مراحل مختلف تکوینی قبل از لانه گزینی و تمامی پروسه های مربوط به موش ارائه می­‌شود. در این مرکز موش ها در یک سوله 600 متری با 6 اتاق که به صورت کلین تجهیز شده است، نگهداری می­شوند، دراین سوله یازده نژاد موش و دو نژاد رت تولید می‌­شود و سالانه بیش از چند هزار جنین تولید و به پژوهشگاه رویان و سایر مراکز برای انجام کارهای پژوهشی فرستاده می­‌شود. لازم به ذکر است که در این مرکز خیلی از دانشجویان برای انجام کار با موش آموزش می‌بینند و این خدمات برای تمامی پژوهش­گران کشور قابل ارائه است.

در ادامه وی  اظهار داشت: همچنین اين مرکز تلاش مي نمايد ضمن ايجاد فضاي لازم جهت گسترش و رشد واحدهاي دانش مدار و فناور فعال در زمينه هاي فناوري، بستری را هم برای آموزش شبیه سازی حیوانات و سایر مباحث برای دانش اموزان و دانشجویان فراهم کند و در این مرکز که در محل پارک علم و فناوری البرز مستقر است  علاوه بر آزمایشگاه­های مرکز رشد سایر مراکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی هم فعالیت دارند.

 خدمات قابل ارائه مرکز برای سایر مراکز

ایشان در ادامه در خصوص سایرخدمات قابل ارئه در این مرکز خاطر نشان کرد: بخشی از هزینه­های مرکز از طریق فروش موش و سرم موش تهیه می­‌شود. از سایر محصولاتی که به بازار عرضه می­‌شود می­‌توان به فروش رت، موش، جنین موش در فاز های مختلف تکوینی، بانک دخیره سازی جنین موش فریز شده و آماده مصرف که در حال حاضر حدود بیست هزار جنین موش در فاز های مختلف تکوینی را شامل می­شود، نام برد همچنین می­توان به فروش اسپرم موش و حتی تولید موش های مدل  با تکنیک شبیه سازی و انجام تمام فرایندهای کار با جنین موش مانند IVF، انتقال جنین و گرفتن جنین موش اشاره کرد. در حال حاضر در این مرکز به دنبال این هستیم که با همکاری پژوهشگران گروه ژنتیک رویان و با استفاده از مهندسی ژنتیک و تکنیک نو ظهور کریسپر به سمت استفاده از این علم در حوزه تولید حیوانات تراریخته  مدل بیماری وارد شویم.

تاسیس کارگروه دام کوچک

فاخری در ادامه در خصوص تاسیس این کارگروه توضیح دادندکه: هدف از تاسیس این کارگروه اصلاح نژاد دام سبک بویژه گوسفند به منظور افزایش حجم گوشت است تا معضل تولید گوشت در کشور حل شود. این طرح قرار است در هلجرد شروع به کار کند تا بتواند با کمک علوم مختلف پژوهشگاه رویان در حوزه های ژنتیک، شبیه سازی، جنین شناسی، بیولوژی تولیدمثل، علوم دامی و مهندسی ژنتیک و البته به وسیله شبکه جهاد دانشگاهی در سراسر کشور گسترده هستند، فعالیت خود را در کشور گسترش دهد.  در  طرح اصلاح نژاد دام به دنبال این هستیم که بتوانیم ابتدا دام بومی و سازگار با هراکوسیستم را بشناسیم تا بتوانیم دام اصلاح نژاد شده سازگار با اقلیم ایرانی را تولید کنیم.

اهداف نهایی این کارگروه

فاخری در آخر یاد اور شد که ما امیدواریم بتوانیم با استفاده از فناوری­های نوین، در حوزه اصلاح نژاد دام در بحث دو قلوزایی،افزایش میزان گوشت لاشه، کیفیت شیر به خدمات ارزنده ای برسیم. بنابراین در حال حاضر چشم انداز کار ما این است که بتوانیم با یاری خداوند و حمایت دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، این بخش اصلاح نژاد دام را هم در مزرعه تحقیقاتی کرج راه اندازی نماییم تا بتوانیم به معضلات کشور درحوزه دامی با هدف کاهش قیمت تمام شده گوشت و فراورده های دامی کمک کنیم.

پایان مطلب/

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه