تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 اسفند 1393
مطالعات نشان می دهد که احتمالا آنتی اکسیدان های عمومی بی اثر هستند

  مطالعات نشان می دهد که احتمالا آنتی اکسیدان های عمومی بی اثر هستند

یک مکمل غذایی محبوب به نام کوآنزیم Q10 به طور وسیعی به عنوان آنتی اکسیدان شناخته شده است که سلول ها را از آسیب پذیری در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. اما مطالعه ای جدید در دانشگاه مک گیل نشان می دهد که این یوبی کوئینون، انتی اکسیدان حیاتی نیست و احتمالا استفاده از آن هیچ سودی برای فرد ندارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، یوبی کوئینون ماده ای شبه لیپیدی است که به طور طبیعی در سلول های بدن یافت می شود. سلول ها این ماده را برای تولید انرژی از مواد غذایی و اکسیژن در میتوکندری شان نیاز دارند. از آن جایی که آن را به عنوان یک آنتی اکسیدان می شناسند، بسیاری از محققین و پزشکان، یوبی کوئینون را برای انواع بیماری ها و مکمل های ضد پیری تجویز می کنند. فروش سالانه این مکمل را بیش از صدها میلیون دلار در سال تخمین می زنند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که این آنتی اکسیدان بسیار مصرف به عنوان یک داروی ضد پیری، آن قدرها هم موثر نیست. این مکمل های دارویی سالانه هزینه زیادی را به بیماران تحمیل می کنند و در عوض بیماران هم انتظار دارند که این مکمل های بتوانند روند بهبود و سلامتی آن ها را تسریع کنند. به منظور مطالعه چگونگی متابولیسم انرژی روی پیری اثر می گذارد، محققین مک گیل اولین گونه موش را ایجاد کرده اند که قادرند به تدریج یوبی کوئینون را در آن حذف کنند و سپس آن را به سطوح مورد نیاز بازگردانند. به دلیل نقش یوبی کوئینون در تولید انرژی، فقدان این ماده در موش منجر به بیماری شدید و مرگ زود هنگام شد. اما محققین بسیار شگفت زده شدند زیرا هیچ گونه اثری از افزایش آسیب های اکسیداتیو در غشای سلولی یا DNA به دلیل رادیکال های آزاد مشاهده نکردند. این تیم هم چنین تعیین کردند که این فقدان آسیب به دلیل وجود استراتژی های استفاده از دیگر آنتی اکسیدان ها نیست. همزمان، این محققین دیدگاه های جدیدی را در مورد اهمیت یوبی کوئینون در تولید انرژی در میتوکندری بدست آوردند. بسیاری از بیماران به این دلیل مریض هستند که میتوکندری آن ها به درستی کار نمی کند که به دلیل عدم یوبی کوئینون کافی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه