تاریخ انتشار: پنجشنبه 03 اردیبهشت 1394
شناسایی هدف دارویی برای ATRA،اولین درمان سرطانی دقیق

  شناسایی هدف دارویی برای ATRA،اولین درمان سرطانی دقیق

درمان های سرطانی هدفمند با بلوک کردن تنها یک مسیر انکوژن کار می کنند تا رشد تومور را متوقف کنند. اما به دلیل این که تومورهای سرطانی توانایی منحصربفردی برای فعال کردن مسیرها جایگزین دارند، آن ها اغلب از درمان ها فرار می کنند و مجددا رشد می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، تومورها دارای مقادیر اندکی از سلول های بنیادی سرطانی هستند که تصور می شود مسئول اصلی شروع، متاستاز و مقاومت دارویی سرطان هستند. بنابراین، به نظر می رسد ریشه کن کردن این سلول های بنیادی سرطانی امری ضروری برای رسیدن به بهبودی طولانی مدت است اما در حال حاضر داروی برای هدف قرار دادن این سلول ها وجود ندارد.

مطالعه ای جدید به وسیله مرکز تحقیقات سرطان BIDMC، یک مهارکننده آنزیم Pin1 را شناسایی کرده اند که می تواند این چالش ها را هم در مورد لوکمیای پرومیلوئیدیک حاد و هم سرطان سینه منفی سه گانه نشان دهد. یافته جالب آن ها نشان می دهد که یکی از مشتقات ویتامین A به نام ATRA یا all-trans retinoic acid که برای درمان لوکمیای میلوئیدیک حاد استفاده می شد می تواند همزمان چندین مسیر دخیل در سرطان را بلوک کند و سلول های بنیادی سرطانی را با تجزیه آنزیم Pin1 حذف کند. این یافته های جدید راه جدید و امیدوارکننده ای را برای مبارزه با سرطان های تهاجمی و مقاومت به درمان ارائه می دهد. آنزیم Pin1 یک تنظیم کننده کلیدی در بسیاری از سرطان ها است و می تواند بیش از 50 انکوژن و سرکوب کننده تومور را کنترل کند که بیشتر آن ها در مورد سلول های بنیادی سرطانی هستند. تا بحال مطالعاتی که از مهارکننده های این آنزیم استفاده کرده اند در شرایط in vitro کارایی داشته اند و در in vivo و مدل های حیوانی از ورود به درون سلول ها به طور موثر عاجز بوده اند. در این مطالعه نیز محققین بیش از 8200 ترکیب شیمیایی را تست کردند و یک پروب را انتخاب کرده اند که به طور تخصصی به جایگاه فعالPin1 به طور محکم متصل می شود. این محققین در نهایت سیس اسید رتینوئیک را انتخاب کردند که فرمول شیمیایی مشابه سایر all-trans retinoic acid ها یا ATRA دارد اما ساختار شیمیایی آن متفاوت است. این ماده اولین بار برای لوکمیای پرومیلوئیدیک حاد استفاده شد و به نظر می رسد ATRA با القای تمایز سلولی موجب می شود که سلول های سرطانی با فعال شدن گیرنده های اسید رتینوئیکی شان به سلول های طبیعی تغییر شکل دهند و با موفقیت لوکمیای پرومیلوئیدیک حاد را درمان کنند. اما یافته های اخیر نشان می دهد که اگرچه این تمایز واضح است اما این مکانیسم پشت پرده موفقیت ATRA برای درمان لوکمیای پرومیلوئیدیک حاد نمی باشد. در واقع این مطالعه جدید نشان می دهد که ATRA به طور مستقیم به Pin1 متصل می شود، آن را مهار می کند و در نهایت آن را در سلول های سرطانی تجزیه می کند و این امر مانع از تقسیم و همانند سازی سلول های بنیادی سرطانی می شود. در نهایت محققین ATRA را در سرطان سینه منفی سه گانه نیز تست کردند و کشف کردند که این مهار Pin1 به وسیله ATRA در مورد این سرطان نیز صادق است.  این نتایج جدید حاکی از یک درمان نجات بخش و منطق برای بسیاری از سرطان های مقاوم است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه