تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 مرداد 1391
امکان درمان بیماران بر اساس خصوصیت ژنتیکی
معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه رویان خبر داد×:

  امکان درمان بیماران بر اساس خصوصیت ژنتیکی

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه رویان با اشاره به جزئیات پروژه بین المللی پروتئوم انسانی، گفت: این پروژه در راستای طراحی روشهای درمانی بر اساس خصوصیات ژنتیکی افراد تعریف شده است.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دکتر غلامحسین شاهوردی ، پروژه پروتئوم انسانی را یکی از پروژه های تحقیقاتی بین المللی توصیف کرد و افزود: در این پروژه پژوهشگاه رویان نیز مشارکت دارد.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه رویان با اشاره به جزئیات این پروژه توضیح داد: در گذشته ژنوم انسانی شناسایی شده بود. فعالیت ژنها در قالب پروتئین ها صورت می گیرد به این معنی که پروتئین ها توسط ژنها کد می شوند و ممکن است یک ژن تعداد بیشتری پروتئین را کد کند.

وی اساس پروژه پروتئوم را کروموزوم ذکر کرد و اظهار داشت: انسان دارای 23 جفت کروموزوم است و کشورهای مختلف دنیا مانند ژاپن، استرالیا، کره، انگلیس و فرانسه کروموزومهای مختلفی را انتخاب کردند و در حال مطالعه بر روی آن هستند.

شاهوردی با بیان اینکه برخی از کشورها مانند چین مطالعات خود را بر روی 2 کرموزوم در دستور کار دارند، ادامه داد: در این مطالعه بر روی پروتئین هایی که این کروموزوم ها کد می کنند، تحقیقاتی صورت می گیرد.

وی با اشاره به تجربیات پژوهشگاه رویان در زمینه ناباروری، خاطر نشان کرد: در این پروژه تحقیقاتی مطالعه در زمینه کروموزوم Y که در ناباروری نقش دارد، انجام می شود. این پروژه بین المللی است ولی در این تحقیقات سعی شد تا مطالعه بر روی کروموزوم Y ملی اجرایی شود.
شاهوردی با بیان اینکه تلاش می شود تا این مطالعات با همکاری سایر مراکز تحقیقاتی انجام شود، ابراز امیدواری کرد که با حمایت  هایی که از این پروژه صورت می گیرد، نام جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای صاحب نام در این حوزه قرار گیرد ضمن آنکه با تعاملاتی که با کارگروه های بین المللی صورت می گیرد تجربیات خوبی را به دست آوریم.

 معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه رویان، زمان اجرای این پروژه را 10 ساله دانست و یادآور شد: پروژه کلان پروتئوم انسانی به پروژه های کوچکتر تقسیم شده است و در قالب پروژه های پژوهشگاه رویان و یا پروژه های تحقیقاتی پایان نامه دانشجویی مطالعاتی صورت گرفته است. اجرای این پروژه از یک سال و نیم پیش آغاز شده است.

 شاهوردی، با اشاره به کاربردهای نتایج به دست آمده از این پروژه خاطر نشان کرد: زمانی که مشخص شود که کروموزوم Y چه پروتئین هایی را کد می کند، کمبود و اضافه این پروتئین و همچنین نقص در تولید آن موجب بروز بیماریهایی در انسان می شود.

 وی اضافه کرد: در صورتی که این دانش را داشته باشیم، با شناختی که نسبت به نوع پروتئین ها داریم می توانیم بیماران را به نحو مطلوبی درمان کنیم.

 این محقق، رویکرد جهانی در درمان بیماران بر اساس خصوصیت افراد است، ادامه داد: پروژه بین المللی پرتئوم انسانی در این راستا تعریف و اجرایی می شود.

به گزارش مهر معاون آموزشی و پژوهشی همچنین یادآور شد: با تجربیاتی که از این پروژه به دست می آید و محققان و پژوهشگرانی که در این حوزه تربیت می شوند می توان در سایر حوزه های علمی مولکولی و سلولی خدمات بیشتری را به جامعه عرضه کرد.

 

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه