تاریخ انتشار: دوشنبه 23 مرداد 1391
راز چگونگی تحلیل مغز بر اثر استرس و افسردگی بر ملا شد

افسردگی عمده یا استرس مزمن می تواند باعث از دست دادن حجم مغز شود، این بیماری منجر به هر دو اختلال عاطفی و شناختی می شود.

به گزارش بنیان به نقل از medical xpress، در حال حاضر یک تیم از محققان به رهبری دانشمندان دانشگاه Yale کشف کردند یکی از دلایل بروز این اتفاق ، یک عامل ژنتیکی منفرد است که باعث از دست دادن اتصالات مغز در انسان و افسردگی در مدل های حیوانی می شود.
یافته های این مطالعه که درمجله  Nature Medicine  منتشر شده است، نشان می دهد یک عامل ژنتیکی به نام فاکتور رونویسی GATA1 بیان ژن های مختلفی را که برای شکل گیری اتصالات سیناپسی میان سلول های مغز لازم است ، مهار کرده و به نوبه خود می تواند به از دست رفتن توده مغز در قشر جلو مغز منجر شود.
نویسنده ارشد این مطالعه Ronald Duman استاد نوروبیولوژی و فارماکولوژی گفت: ما می خواستیم این ایده را که استرس باعث از دست رفتن سیناپس های مغزی در انسان می شود بررسی کنیم. "ما نشان دادیم هنگامیکه این فاکتور رونویسی فعال می شود مدارهایی که به طور معمول در احساسات  و همچنین شناخت نقش دارند، دچار اختلال می شوند.
این تیم تحقیقاتی با تجزیه و تحلیل بافت مغز بیماران افسرده و غیر افسرده اهدا شده از بانک مغز و جستجوی الگوهای مختلف فعال شدن ژن ها دریافتند مغز بیماران افسرده  دارای سطوح پایین تری از بیان در ژن هایی که برای عملکرد و ساختار سیناپس مغزی مورد نیازاست، می باشد. این محققان کشف کردند که حداقل پنج تا از این ژن ها با فاکتور رونویسی به نام GATA1 تنظیم می شوند. هنگامی که این فاکتور رونویسی فعال می شود، جوندگان علائمی مانند افسردگی را نشان می دهند، این نشان می دهد که GATA1 نه تنها در از دست دادن ارتباط بین نورون ها، بلکه درعلائم افسردگی نقش دارند.
Duman معتقد است که تغییرات ژنتیکی در GATA1 ممکن است یک روز به شناسایی افراد در معرض خطر بیشتربرای افسردگی و یا استرس کمک کند.
او گفت: "ما امیدواریم که با افزایش اتصالات سیناپسی، یا با داروهای جدید و یا رفتار درمانی، بتوانیم درمان های ضد افسردگی موثر تری را ارائه دهیم.