تاریخ انتشار: دوشنبه 23 مرداد 1391
آهن بیش از حد و یک ژن معیوب موجب ابتلا به سرطان روده می شوند

  آهن بیش از حد و یک ژن معیوب موجب ابتلا به سرطان روده می شوند

با توجه به مطالعه منتشر شده در Cell Reports، سطوح بالای آهن می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را با تغییر دریک مسیر کلیدی درافراد با نقص یک ژن حیاتی ضد سرطان افزایش دهد.
 

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ، دانشمندان تحقیقات سرطان بریتانیا دردانشگاه بیرمنگام و موسسه تحقیقات سرطان Beatson در گلاسکو دریافتند احتمال سرطان روده درموش های با ژن معیوب  APCکه مقادیر بالایی از آهن به آنها خورانده شده است در مقایسه با موش های با ژن APC فعال دو تا سه برابر بیشتر است.

در مقابل، سرطان روده درتعداد کمی از موش های با ژن معیوب APC که با رژیم غذایی کم آهن تغذیه شدند ، مشاهده شد.
پروفسور Owen Sansom نویسنده مطالعه و معاون تحقیقات سرطان بریتانیا  در موسسه تحقیقات سرطانBeatson در گلاسکو، گفت: "ما یک گام بزرگ در درک چگونگی توسعه سرطان روده برداشته ایم. نقص در ژن APC در حدود هشت مورد از ده مورد سرطان روده دیده شده ، اما تا به حال علت اینکه چگونه سبب این بیماری می شود، شناخته نشده است.
"واضح است که آهن دارای نقش حیاتی در کنترل توسعه سرطان روده در افراد مبتلا به ژن معیوب APC است و مطالعه ما نشان می دهد که حتی سطوح بسیار بالای آهن در رژیم غذایی به خودی خود سرطان ایجاد نمی کند اما بر ژن APC تاثیر می گذارد.
دکتر Chris Tselepis، دانشمند تحقیقات سرطان در دانشگاه بیرمنگام انگلستان، گفت: "نتایج ما نشان می دهد که آهن می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را با افزایش تعداد سلول های با نقص APC در روده بالا ببرد ، تعداد بیشتر این سلول ها در روده احتمال اینکه  یکی از آنها تبدیل به نقطه شروعی برای سرطان شود را افزایش می دهد.
"ما اکنون درحال برنامه ریزی برای توسعه درمان هایی برای کاهش میزان آهن در روده هستیم تا خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهیم. ما امیدواریم برای شروع این آزمایشات ، در چند سال آینده در افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند استفاده کنیم. "
این مطالعه همچنین می تواند توضیح دهد که چرا غذاهایی مانند گوشت قرمزکه دارای سطح بالایی از آهن هستند با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده مرتبط می باشند.
هنگامی که ژن APC حذف شود دو پروتئین فعال شده و سبب ساخت آهن در سلول های روده می شود. وقتی این اتفاق می افتد، یک مسیر سیگنالینگ کلیدی سرطان که wnt نامیده می شود روشن شده و باعث رشد خارج از کنترل سلول ها می شود.
در موش هایی که با یک رژیم غذایی بدون آهن تغذیه شدند، سلول های با ژن معیوب APC کشته شده و سرطان روده توسعه نیافت و در موش های با ژن فعال APC حتی با رژیم غذایی سرشار از آهن، سرطان روده ایجاد نشد. دراین سلول های روده، پروتئین جمع کننده آهن خاموش شده و سیگنالدهی Wnt غیر فعال باقی می ماند.
سرطان روده سومین سرطان شایع در بریتانیا است. این یافته ها نشان دهنده یک راه بالقوه موثر برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده در افرادی که در معرض خطر بالا قرار دارند، می باشد .

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 06 خرداد,1394

darya

با سلام و تشکر <br /> <br />مطالبتونرو با ا شتیاق مطلعه کردم و بسیار سپاسگزارم ازینکه اطلاعاتتون به روز وجدید باشه ممنون و امیدوارم <br /> <br />عتم پزشکی بتونه یه روزی کلیه بیماریهای لاعلاجرو درمتن کنه. <br /> <br />دانشجوی مددکاری.دانشگاه علمی کاربردی <br /> <br />

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه