تاریخ انتشار: دوشنبه 14 اردیبهشت 1394
افزایش نگرانی ها در مورد اولین نوزاد انسان دستکاری ژنتیکی شده در جهان

  افزایش نگرانی ها در مورد اولین نوزاد انسان دستکاری ژنتیکی شده در جهان

همه چیز با یک شایعه شروع شد و به دنبال آن شش هفته پیش نشریه معتبر nature زنگ خطر را به صدا درآورد و نگرانی های شدید خود را از پیامدهای اخلاقی و ایمنی تولید اولین جنین انسانی تراریخته در جهان اعلام کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، یک هفته قبل گروهی از محققین چینی در دانشگاه Yet-sen گزارش داده اند که واقعا توانسته اند چنین کاری را انجام دهند و اولین جنین انسانی تراریخته(مدیفه شده ژنتیکی)را ایجاد کرده اند. آن ها گزارش داده اند که برای اولین بار جنین های انسانی تری پرونوکلئار(سه پیش هسته) ایجاد کرده اند و DNAموتاسیون یافته ای که موجب بیماری بتا تالاسمی می شود را تغییر داده اند. این بیماری یک بیماری تهدید کننده حیات است که زندگی بیش از یک صد هزار نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. اما این هشدار به نوبه خود لذت بخش نیز است، وعده های ارائه شده در تکنولوژی هایی مانند این در درمان بیماری هایی مانند فیبروز کیستیک، هانتینگتون و برداشتن موتاسیون BRCA به طور اعجاب آوری توجه زیست شناسان را به خود جلب کرده است. اما محققین چینی واقعا چکاری را انجام داده اند و چرا اینقدر سرو صدا به پا کرده است؟

اول این که این مطالعات روی جنین انسان صورت گرفته است. محققین جنین های مرده را از کلینیک های IVF جمع آوری کردند. سپس آن ها از این استدلال غیر زنده بودن برای توجیه اخلاقی کارشان استفاده کردند. محققین می دانند که این جنین ها نمی توانند قادر به زندگی انسانی شوند زیرا آن ها تری پرونوکلئار هستند. این بدین معنی است که یک تخم به وسیله دو اسپرم باور شده است و یک وضعیت بیولوژیک است که نمی تواند منجر به ایجاد نوزاد زنده شود. محققین قیچی های مولکولی به نام سیستم CRISPR/Cas9 را به این جنین ها وارد کردند تا بخش های خاصی از DNA را هدف قرار دهند. در این مورد آن ها ژن HBB را هدف قرار دادند که موجی بتا تالاسمی می شود. آن ها بخش منجر به بیماری را برداشته و آن را با نمونه صحیح جایگزین می کنند. اما این امر اینقدر کامل و تمیز صورت نمی گیرد و محققین یکسری اثرات خاموش و موزائیسم را نیز گزارش کرده اند. این بدین معنی است که گاهی این ویرایش ژنومی در مکان اشتباه صورت می گیرد و در مورد همه جنین ها موفقیت آمیز نیست. اینک دو بحث مطرح است: اول بحث های اخلاقی پیرامون استفاده از جنین های انسانی برای مطالعات علمی است و همراه با نگرانی های در مورد ایجاد نوزادان طراحی شده است. دو م این که این ویرایش ژنومی در مورد بسیاری از جنین ها به بیراهه می رود و به صورت درست صورت نمی گیرد. بدون کنترل کلی  پردازش DNA ، نتایج در مورد نوزادان تولید شده بدین طریق ناشناخته خواهد بود و این بدین معنی است که مسیر برای درمان بسیاری از بیماری ها با استفاده از ویرایش ژنوم بسیار طولانی است و مساله ایمن بودن تکنولوژی نیز مطرح است. در حال حاضر جهان علم در حال تصمیم گیری در مورد استفاده از این تکنولوژی در مورد جنین ها است و در صورت موافقت نیز قطعا باید در این مورد بسیار هوشیار بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه