تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 اردیبهشت 1394
کشف یک پروتئین که قادر به تنظیم ترمیم DNA طی تشکیل اسپرم است

محققین در دانشگاه بارسلونا کشف کرده اند که یک مسیر سیگنالینگ که با پروتئین ATM شروع می شود، ترمیم DNA را طی تولید اسپرم به وسیله میوز تنظیم می کند.

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، در مطالعاتی که با استفاده از موش های مدیفه شده ژنتیکی صورت گرفت، محققین مشاهده کردند که زمانی که پروتئین ATM حذف می شود یا فعالیت آن کاهش می یابد، اسپرماتوسیت ها(پیش ساز های اسپرماتوزوآ) دارای شکستگی در ژنوم شان هستند و در نتیجه چرخه سلولی شان متوقف نمی شود و در نتیجه این ظرفیت را ندارند که بیش از به صورت طبیعی پیشرفت کرده و تکوین یابند و این بدین دلیل است که ترمیم DNA در آن ها به طور صحیح صورت نمی گیرد. بنابراین این مطالعه نشان داد که موتاسیون های تاثیر گذار روی مسیر سیگنالینگ وابسته به پروتئین ATM همانند داروهایی که عملکرد این مسیرها را مهار می کنند می توانند مشکلات باروری را در انسان ایجاد کنند. این کشف موجب می شود که نگاه عمیق تری به مکانیسم های تنظیم کننده تشکیل گامت ها داشته باشیم. به خوبی مشخص شده است که پروتئین ATM یکی از مهمترین پروتئین های دخیل در ترمیم DNA در سلول های سوماتیک است. اما این مطالعه نشان می دهد که در موارد ویژه ای مانند سلول های میوز کننده مانند اسپرماتوسیت ها ، مسیر سیگنالینگ شروع شونده به وسیله پروتئین ATM می تواند در سیستم کنترل چرخه سلولی در پاسخ به آسیب DNA موثر باشد، مطلبی که تاکنون ناشناخته مانده بود.