تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 اردیبهشت 1394
نقش کلیدی پروتئین Adseverin در فقدان استخوان ناشی از بیماری های التهابی استخوان

  نقش کلیدی پروتئین Adseverin در فقدان استخوان ناشی از بیماری های التهابی استخوان

پروتئین Adseverin ، که در بدن وجود دارد به نظر می رسد نقش کلیدی و پشت پرده در از دست رفتن استخوان طی بیماری های شایع التهابی مانند بیماری های لثه و پریودنتیت داشته باشد. در این مطالعه محققین در دانشگاه تورنتو راه را برای ایجاد درمان های مهاری این بیماری های شایع هموار کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازnews-medical.net، بیماری های لثه سالانه میلیون ها انسان را تحت تاثیر قرار می دهند و می تواند منجر به پریودنتیت شود که شرایط استئوایمنی مشابه استئوآرتریت و آستئوپورز است که منجر به از دست رفتن استخوان می شود. التهاب های استخوانی موجب تولید استئوکلاست های بیشتری می شوند که این استئوکلاست ها با چسبیدن به سطح استخوان  تولید آنزیم هایی می کنند که استخوان را هضم کرده و موجب سست شدن دندان می شوند. استئوکلاست های بزرگتر نقش موثرتری در بازجذب استخوان دارند. اما چرا التهاب موجب ایجاد استئوکلاست های بزرگ تر می شود؟

برای یافتن پاسخ این محققین به دقت به سیتوکین های نگاه کردند. این سیتوکین ها به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی به وسیله بدن تولید می شوند. این محققین کشف کردند که سیتوکین ها موجب افزایش تولید Adseverin می شوند و از آن جا توانستند نقش مهمی برای این پروتئین پیدا کنند. محققین دریافتند که پروتئین Adseverin در تولید یا تشکیل استئوکلاست های بسیار بزرگ که مسئول تجزیه سریع استخوان در بیماری های پریودنتال هستند، حیاتی است. این پروتئین پراکنش اندکی در بدن دارد و تنها سلول های اندکی این پروتئین را در سطح مشخصی بیان می کنند که این امر هدف قرار دادن این پروتئین در این بیماری ها را را آسان تر می کند. این یافته ها احتمال درمان بیماری های لثه ای با داروهای جدید را ممکن می سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه