تاریخ انتشار: پنجشنبه 19 آبان 1390
تولید غده هیپوفیز از یک تراشه

  تولید غده هیپوفیز از یک تراشه

محققان توانستند از یک خراش، غده هیپوفیز ایجاد کنند که می تواند اولین گام در جهت تولید ارگان های انسانی قابل پیوند با دوام باشد.

امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل ازtechnologyreview، در بهار گذشته، یک گروه تحقیقاتی از مرکز RIKEN ژاپن که در زمینه زیست شناسی رشد فعالیت دارد اقدام به تولید ساختاری مشابه یک شبکیه از سلول های بنیادی جنینی کشت شده موش کرد.

این هفته ، همان گروه گزارش داد که در شاهکاری موفق به  سنتز سلول های بنیادی مشتق از غده هیپوفیز شده اند.

غده هیپوفیز یک عضو کوچک در مغز است که در تولید بسیاری از هورمون های مهم نقش دارد و از بخش های کلیدی سیستم غدد درون ریز بدن است. غده هیپوفیز از جمله مراحل اولیه گسترش اندام های حیاتی است، بنابراین توانایی شبیه سازی شکل گیری این عضو در آزمایشگاه می تواند به محققان در درک  بهتر چگونگی عملکرد این فرآیند توسعه ای کمک کند.

اختلالات ایجاد شده در هیپوفیز نیز با اختلالات رشد ، مانند رشد غیر عادی و مشکلات بینایی و نابینایی مرتبط است.

نتایج این مطالعه که در نشریه Nature منتشر شده است محققان را در درک مهندسی زیستی اندام های پیچیده انسانی برای پیوند کمک می کند.

بنابراین گزارش این آزمایش بدون کشت سلولی سه بعدی امکان پذیر نیست.

غده هیپوفیز ارگانی مستقل است، اما نمی تواند بدون سیگنال های شیمیایی از هیپوتالاموس (منطقه ای در مغزکه درست بالای آن نشسته است) گسترش یابد.
با  کشت سه بعدی، محققان می توانند هر دو نوع بافت را با هم رشد دهند که به سلول های بنیادی اجازه می دهد خودشان به هیپوفیز موش مونتاژ شوند.
به گفته دکتر Yoshiki Sasai، مؤلف اصلی این مطالعه با استفاده از این روش، می توان رشد اولیه موش را از زمان جنینی در محیط سه بعدی در داخل بدن تقلید کرد.

در این روش آزمایشگاهی، رنگ فلورسانس نشان داد که بافت کشت شده غده هیپوفیز بیومارکرهای مناسبی را بیان و هورمون دقیقی را ترشح می کند.
محققان سپس یک گام به جلو رفتند وعملکرد اعضای سنتز شده بدن را با پیوند به موش با نقص هیپوفیز تست کردند.

پیوند موفقیت آمیز بود، سطوح هورمون های گلوکوکورتیکوئید در خون  بازگردانده شده و نشانه های رفتاری از قبیل بی حالی معکوس شده بود.
سلول های بنیادی ساخته شده در موش هایی کاشته شد که تا به حال با عوامل سیگنالینگ درمان نشده بودند لذا غده هیپوفیز عملکردی نداشتند و بهبود نیافتند.

سپس این گروه تحقیقاتی به تلاش خود با آزمایش با سلول های بنیادی انسانی ادامه داد.

آنها نسبت به عملکرد درست این سلول های مشکوک هستند و معتقدند باید چند سال دیگر برای بررسی اثر بخشی این سلول ها بررسی انجام داد تا بتوان آن را بر روی مدل انسانی به راحتی آزمایش کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه