تاریخ انتشار: پنجشنبه 24 اسفند 1402
پیشرفت در تحقیق سلول‌های بنیادی در بیماری‌های مقاوم به درمان نوزادان
یادداشت

  پیشرفت در تحقیق سلول‌های بنیادی در بیماری‌های مقاوم به درمان نوزادان

مطالعات اخیر نشان داده است که ملانوکورتین‌ها نقش مهمی در بیماری‌های مقاوم به درمان از جمله دیابت دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، با تحقیقات و پیشرفت فناوری پزشکی، ملانوکورتین‌ها در درمان دیابت نقش دارند. دیابت شیرین (نوع I و II) یک مشکل بهداشتی جهانی در حال پیشرفت است که شیوع آن در بیشتر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به طور قابل توجهی افزایش یافته است. درمان‌های فعلی، مانند تزریق زیر جلدی انسولین، تهاجمی هستند و نیاز به نظارت دقیق بر سطح گلوکز خون برای جلوگیری از بروز هیپوگلیسمی یا هیپرگلیسمی دارند. علیرغم جستجوی بی‌وقفه برای درمان از زمان کشف و خالص‌سازی انسولین توسط Banting و Best در سال 1921، انسولین به عنوان یک درمان انفرادی باقی مانده و هنوز استاندارد طلایی برای درمان دیابت نوع I و نوع دوم در مرحله آخر باقی مانده است. علاوه بر عوارض، دیابت باعث بی شماری از بیماری‌های ثانویه می‌شود، از بیماری کلیوی دیابتی، رتینوپاتی دیابتی و نوروپاتی دیابتی تا اختلال نعوظ و بیماری عروق محیطی. در حالی که دانشمندان به تلاش بی‌وقفه با تکمیل پمپ‌های مکانیکی انسولین یا تضعیف پاسخ ایمنی به سلول‌های بتای پانکراس ادامه می‌دهند، یک جنبه مهم از علت دیابت، یعنی متابولیسم، نباید نادیده گرفته شود. دیابت را می‌توان یک بیماری متابولیک در نظر گرفت، و این بررسی نشان دهنده بازگشت به تمرکز بر پیشگیری و درمان دیابت با تمرکز بر علل متابولیک آن است. 
ملانوکورتین‌ها و سیستم POMC
ملانوکورتین‌ها، گروهی از محصولات پپتیدی به دست آمده از پرو-اپیوملانوکورتین (POMC) بوده، که گیرنده‌های ملانوکورتین را در سطح طیف متنوعی از انواع سلول‌ها فعال می‌کنند که منجر به اعمال بیولوژیکی متفاوتی می‌شود. آن‌ها به دلیل فعالیت ملانوتروپیک خود، یعنی توانایی ملانوکورتین‌ها برای افزایش رنگدانه در ملانوسیت‌ها در پوست و فولیکول‌های مو، افزایش غلظت یوملانین و جلوگیری از افزایش فئوملانین حساس به نور، به این نام خوانده می‌شوند. ملانوکورتین‌ها توسط نورون‌های POMC در pars intermedia غده هیپوفیز، هسته کمانی هیپوتالاموس و هسته مدولاری پشتی دستگاه منفرد تولید می‌شوند. آن‌ها را می‌توان با حضور یک توالی اسید آمینه ثابت در هر پپتید ملانوکورتین، His-Phe-Arg-Trp متمایز کرد.
ملانوکورتین‌ها در برابر دیابت ناشی از چاقی و مقاومت به انسولین محافظت می‌کنند
ملانوکورتین‌ها و کنترل هموستاز انرژی عصبی

شاید بارزترین ارتباط بین ملانوکورتین‌ها و متابولیسم اثر آن‌ها بر هموستاز انرژی از طریق مسیرهای پاداش گرسنگی در مغز باشد. اشتها و دریافت غذا در هسته کمانی هیپوتالاموس با اعمال رقابتی نورون‌های پرو-اپیوملانوکورتین (POMC) و نورون‌های پپتید/نوروپپتید Y (AgRP/NPY) مرتبط با آگوتی کنترل می‌شود.
ملانوکورتین و لپتین: یک مزیت بالقوه پایین دست
از آنجایی که اولین موش ob/ob به طور تصادفی در سال 1949 در آزمایشگاه جکسون کشف شد، دانشمندان در مورد استفاده احتمالی از لپتین به عنوان یک درمان چاقی برای پیشگیری از دیابت نوع II مجذوب شدند. Ob/ob دارای یک جهش ژن مغلوب هستند که از تولید لپتین جلوگیری می‌کند. این منجر به خوردن غیرقابل کنترل و سطوح بالای گلوکز خون می‌شود و موش‌هایی که از نظر فنوتیپی باریک هستند ایجاد می‌کند. در حالی که مشخص شده است که لپتین اثرات مثبتی در دیابت نوع I با کمبود انسولین دارد، اما در درمان چاقی، سندرم متابولیک و دیابت نوع II موفقیت یکسانی را مشاهده نکرده است.
یک مزیت اضافی: اثرات ملانوکورتین‌ها در محیط
مزایای متابولیکی ملانوکورتین‌ها در سطح نورواندوکرین متوقف نمی‌شود. ملانوکورتین‌ها همچنین مستقیماً از طریق MC4R در محیط بر روی سلول‌های چربی عمل می‌کنند تا لیپولیز و فعال شدن بافت چربی قهوه‌ای (BAT) را افزایش دهند. ملانوکورتین‌ها نورون‌هایی را فعال می‌کنند که بافت چربی را از طریق MC4R و MC5R عصب می‌کنند تا نورآدرنالین آزاد شود که گیرنده‌های آدرنرژیک β 1-3 را در سطح سلول فعال می‌کند و منجر به یک آبشار سیگنال‌دهی پایین‌دستی می‌شود که منجر به بیان آنزیم لیپاز می‌شود که تری گلیسیرید را در قطرات بزرگ لیپیدی تجزیه می‌کند. سلول‌های چربی به اسیدهای چرب آزاد و گلیسرول تبدیل می‌شوند.
ستملانوتید: شواهد در حال ظهور برای استفاده از یک آنالوگ ملانوکورتین بالینی در بیماری متابولیک
عملی بودن استفاده از ملانوکورتین‌ها به عنوان دارو در ابتدا نامشخص بود زیرا پپتیدهای ملانوکورتین بیویکسان نیمه عمر کوتاهی دارند و آگونیست‌های بی وقفه همه گیرنده‌های ملانوکورتین هستند. کار فرمول‌بندی آغاز شد و بیوشیمی‌ها از جایگزین‌های غیر متعارف آمینواسید برای طولانی‌تر کردن نیمه‌عمر و اختصاصی‌تر کردن پپتیدهای مصنوعی برای گیرنده‌های ملانوکورتین خاص استفاده کردند، اگرچه برخی معتقدند باید کار بیشتری برای افزایش ویژگی انجام شود زیرا هر ملانوکورتین مصنوعی تا به امروز باید انجام شود. 
ملانوکورتین‌ها و پتانسیل آن‌ها در درمان عوارض دیابت
آترواسکلروز و ملانوکورتین‌ها

آترواسکلروز، یک بیماری التهابی مزمن که آئورت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این فرآیند پیچیده‌ای است که در آن التهاب و استرس اکسیداتیو منجر به اختلال عملکرد اندوتلیال، تجمع چربی در دیواره عروق، نفوذ مونوسیت‌ها و تشکیل سلول‌های کف می‌شود که همه این موارد منجر به تشکیل ضایعه یا پلاک می‌شود. اگر این پلاک‌ها ناپایدار شوند، ممکن است پاره شوند. پارگی پلاک آترواسکلروتیک می‌تواند منجر به انفارکتوس میوکارد یا سکته شود که اغلب منجر به مرگ ناگهانی می‌شود. دیابت تشکیل پلاک آترواسکلروتیک را تسریع می‌کند.
نفروپاتی دیابتی و ملانوکورتین‌ها
بیماری مزمن کلیه (CKD) تغییر غیرقابل برگشت ساختار و عملکرد کلیه در یک دوره زمانی طولانی است. نفروپاتی دیابتی علت اصلی CKD است که 30 تا 50 درصد از کل CKD را شامل می‌شود، وضعیتی بدون درمان قطعی. مطالعات بسیار کمی تا به امروز به بررسی ملانوکورتین‌ها در نفروپاتی دیابتی با وجود نیاز به درمان‌های جدید برای CKD پرداخته‌اند. ACTH سال‌ها برای تحریک آزادسازی کورتیزول برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس، مولتیپل اسکلروزیس و سندرم نفروتیک مورد استفاده قرار گرفت، اما به‌دلیل هزینه پایین‌تر، به زودی با استروئیدهای گلوکوکورتیکوئیدی جایگزین شد.
رتینوپاتی دیابتی و ملانوکورتین‌ها
رتینوپاتی دیابتی تنها علت نابینایی است که در 20 سال گذشته شیوع آن افزایش یافته است. رتینوپاتی دیابتی یا غیر پرولیفراتیو یا پرولیفراتیو است، که در آن دومی شامل رشد عروق تازه تشکیل شده است و اولی شامل تغییرات ریز عروقی در شبکیه است. با پیشرفت رتینوپاتی دیابتی، ادم ماکولا دیابتی، یک عارضه شدید رتینوپاتی دیابتی است. همانند سایر عوارض دیابت، آغازگر هیپرگلیسمی است، اما فرآیندهای دیگری مانند التهاب، استرس اکسیداتیو و تغییرات اپی ژنتیکی در رتینوپاتی دیابتی دخیل هستند.
ملانوکورتین‌ها در مطالعات اولیه حیوانی و انسانی در درمان انواع بیماری‌هایی که در اتیولوژی و عوارض دیابت نقش دارند، نویدبخش بوده است. در آزمایش‌های بزرگ انسانی مشخص شده است که آن‌ها به خوبی تحمل می‌شوند و اکنون، تعدادی از ملانوکورتین‌ها به بازار برای اختلالات مختلف پوستی، جنسی و متابولیک راه یافته‌اند، اگرچه عوارض جانبی بالقوه مانند حالت تهوع و برافروختگی پوست باید در نظر گرفته شود. بنابراین، زمان مناسبی برای متخصصان غدد و دانشمندان در این زمینه است تا مزایای ملانوکورتین را در کمک به بیماران خود برای پیشگیری یا درمان دیابت در نظر بگیرند. نتیجه گیری این بررسی ساده است: ملانوکورتین‌ها تعدادی اثرات مثبت ملموس بر پیشرفت، پیشرفت و عوارض دیابت دارند. کار فرمولاسیون بیشتر برای اطمینان از ویژگی فعال شدن گیرنده ملانوکورتین و فرمولاسیون مجدد برای به حداکثر رساندن نیمه عمر سرم نیز باید ملاحظاتی برای توسعه بیشتر ملانوکورتین‌ها در درمان دیابت و عوارض آن باشد. با این حال، اگر این موانع و سایر موانع بالقوه برطرف شوند، ملانوکورتین‌ها ممکن است به ابزاری حیاتی در درمان این بیماری رو به رشد در دهه های بعدی تبدیل شوند. بنابراین، آن‌ها تحقیقات دقیق تر و واضح تر را در زمینه های خارج از پوست تضمین می‌کنند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه