تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 شهریور 1391
چگونه یک ویروس ممکن است شما را مبتلا به دیابت کند!

  چگونه یک ویروس ممکن است شما را مبتلا به دیابت کند!

سیتومگالوویروس (CMV) یکی از ویروس هایی است که اکثر افراد آلوده آن را بدون بروزهیچ عوارضی ازبیماری حمل می کنند. پس ازآلوده شدن، شما برای تمام زندگی آلوده می شوید، با این وجود این ویروس به طور معمول نهفته است اما می تواند در هر زمانی دوباره فعال شود.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از  medicalxpress ، تحقیق جدیدی که درBioMed به چاپ رسیده  نشان می دهد که عفونت CMV عامل خطر مهمی برای دیابت نوع 2 در افراد مسن می باشد.
چاقی، عدم فعالیت و پیری که با مقاومت به انسولین همراه است، یکی از اولین نشانه های دیابت می باشد. با این حال تنها یک سوم از افراد مبتلا به مقاومت به انسولین به سمت ابتلا به دیابت نوع 2 پیش می روند. پس چه نشانه هایی این افراد را متفاوت می سازد؟ چرا پانکراس آنها آسیب می بیند؟ گفته می شود عوامل ژنتیکی و محیطی در بخشی از آن نقش دارند و همچنین موجب التهاب می شود. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 معمولا از نظرسطح مارکرهای بیولوژیکی برای التهاب مانند CRP بالا بوده ومقدارافزایش یافته ای از سلول های سفید خون فعال شده دارند.
عفونت های مزمن از جمله CMV می تواند به سیستم ایمنی بدن استرس وارد کنند. زمانی که محققان مرکز پزشکی دانشگاه لیدن و دانشگاه توبینگن، تنظیم قند خون را با آنتی بادی علیه CMV در بیش از 500 شرکت کننده در مطالعه با هم مقایسه کردند، دریافتند که داشتن CMV به دیابت نوع 2 مرتبط است.
این پژوهشگران نشان دادند که CMV می تواند به طور مستقیم بر روی سلول های لوزالمعده (پانکراس) عمل کرده و یا به طور غیر مستقیم سبب حمله سیستم ایمنی بدن به پانکراس شود. دکتر Andrea Maier رهبر این تحقیقات می گوید: دراین مطالعه ما متوجه شدیم که اگر چه CMV مثبت با ابتلا به دیابت نوع 2 همراه بود، سطوح بالاتر HnA1c و قند خون غیر ناشتای بالا، سطح واقعی آنتی بادی ها علیه CMV نبود.
هدف از این مطالعه دنبال کردن اثر CMV در پیری است. مدت آلودگی به CMV و داشتن فاکتورهای خطرکمتر که به دیابت یا بیماری های قلبی و عروقی مرتبط است، به ماهیت ذاتی خود افراد وابسته است . بنابراین ممکن است مقایسه این یافته ها درجمعیت عمومی امکان پذیر نباشد، به نظر می رسد که پیدا کردن راهی برای غلبه برعفونت CMV ممکن است  موجب کاهش بیماری هایی مانند دیابت در زندگی شود.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه