تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 شهریور 1391
کاهش عوارض جانبی درمان سرطان پروستات

  کاهش عوارض جانبی درمان سرطان پروستات

بنا برتحقیق جدید منتشر شده درمجله BMC Medicine  که به بررسی راه های درمان عوارض ناشی از درمان سرطان پروستات پرداخته است ، تاموکسیفن، داروی ضد استروژن مورد استفاده در درمان سرطان پستان، همچنین قادر به سرکوب gynecomastia (بزرگی پستان در آقایان ) و درد پستان در مردان است.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها در مردان است و درمان زود هنگام آن معمولا بسیار موفق آمیزمی باشد. درمان ضد آندروژن اغلب برای کم کردن سرعت پیشرفت بیماری پیشرفته مورد استفاده قرارمی گیرد. با این حال، عوارض جانبی ناخواسته این درمان ضد آندروژن، مانند بزرگ شدن پستان، می تواند مردان را از دنبال کردن درمان سرطان متوقف کند.
تستوسترون می تواند رشد سرطان پروستات را تحریک کند و داروهای ضد آندروژنی برای مهار رشد سرطان پروستات با جلوگیری از اتصال تستوسترون به گیرنده های آندروژنی استفاده می شود. اما گیرنده ها در سلول های داخل بیضه نیز مسدود شده و شروع به ساختن بیشتر تستوسترون برای جبران می کنند. بخشی از این تستوسترون اضافی به استروژن که مسئول توسعه بافت پستان و عوارض دیگر مربوط به پستان است، تبدیل می شود. داروهای ضد استروژن از طریق مسدود کردن گیرنده های استروژنی عمل کرده، در حالی که مهار کننده های آروماتاز از تبدیل تستوسترون به استروژن جلوگیری می کند.
در یک همکاری بین مرکز Cochraneآلمان و دانشگاه Erlangen ، داده های چهار کارآزمایی بالینی مستقل را که هر یک به دنبال مدیریت عوارض پستان در طول درمان برای سرطان پروستات با تاموکسیفن بودند، با هم ترکیب کردند.
تجزیه و تحلیل هر چهار آزمایش نشان داد که تاموکسیفن باعث کاهش خطر ابتلا به gynecomastia و درد پستان  درزمان 3، 6، 9 و 12 ماه پس از درمان در مقایسه با مردانی که هیچ درمان دریافت نکردند، می شود. به طور کلی، درمان با تاموکسی فن در کاهش علائم پستان نسبت به درمان با مهار کننده های آروماتاز (anastrazole) و یا پرتو درمانی موفق تر بوده است.
اگرچه هیچ اطلاعات بلند مدتی در دسترس نیست اما تعداد کمی از مردان تحت درمان با تاموکسی فن چه برای پیشگیری و چه درمان، مصرف دارو خود را در طول سال های درمان متوقف کردند. هیچ عوارض جانبی قابل توجهی نیز وجود نداشت.
دکتر Frank Kunath رهبر این مطالعه توضیح داد: "همه مردان از gynecomastia در طول درمان با ضد آندروژن رنج نمی برند. با این حال، اگر مردان بدانند که گزینه درمانی موفقی برای کاهش علائم پستان مربوط به درمان سرطان پروستات وجود دارد ممکن است هنگامیکه علائم سرطان برای اولین بار ظاهر می شود، به دیدن پزشک خود بروند و در نتیجه تعداد مرگ و میر غیر ضروری کاهش یابد.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه