تاریخ انتشار: شنبه 11 شهریور 1391
پروتئین یافت شده برای تنظیم اندازه و تعداد سلول های قرمز خون

  پروتئین یافت شده برای تنظیم اندازه و تعداد سلول های قرمز خون

محققان دریافتند که پروتئین cyclin D3 به عنوان تنظیم کننده تعداد تقسیمات سلولی پیش سازهای RBC عمل می کند که در نهایت براندازه و مقدار گلبول های قرمز تاثیرمی گذارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سیستم گردش خون انسان بالغ بین 20 و 30 تریلیون سلول های قرمزخون (RBC) دارد که اندازه دقیق و تعداد آن می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بعضی از افراد ممکن است گلبول های قرمز کمتر اما بزرگتری داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تعداد بیشتری از گلبول های قرمز کوچک تر داشته باشند. اگر چه این تفاوت در تعداد و اندازه ممکن است بی اهمیت به نظر برسد، اما یک سوال مهم را ایجاد می کند: چه چیزی این ویژگی های گلبول قرمز را کنترل می کند؟
این سوال به ویژه برای تقریبا یک چهارم از جمعیت که از کم خونی ناشی ازتولید ناقص RBC رنج می برند، مهم است. درک بهتر چگونگی کنترل تولید RBC ممکن است بینش بیشتری را برای توسعه و درمان بالقوه کم خونی ارائه دهد.
با تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از مطالعات درسطح ژنوم (GWAS) درآزمایش بر روی موش و سلول های قرمز خون انسان، محققان در آزمایشگاه  موسسه Whitehead  دریافتند که پروتئین cyclin D3 به عنوان تنظیم کننده  تعداد تقسیمات سلولی پیش سازهای RBC عمل می کند که در نهایت براندازه و مقدار گلبول های قرمز تاثیرمی گذارد. نتایج این یافته ها در مجله Genes and Development گزارش شده است.
Lodish، استاد مهندسی زیستی در دانشگاه MIT می گوید: این یکی از موارد نادری است که در آن ما می توانیم تغییرات طبیعی بین یک انسان با انسان را توضیح دهیم.
Lodish  نقش  cyclin D3 را در گلبول های قرمز به یک ساعت تشبیه کرد. در برخی افراد، این ساعت باعث بلوغ  پیش ساز RBC  پس از چهار دوره تقسیم سلولی می شود در نتیجه گلبول های قرمز کمتر اما بزرگتری ایجاد می شود. در بعضی دیگراین بلوغ پس از پنج دوره تقسیم سلولی رخ می دهد که منجر به تولید تعداد بیشتری از گلبول های قرمز کوچکتر می شود. در هر دو مورد، خون معمولا دارای توانایی حمل اکسیژن به بافت های دورمی باشد.
در مورد اندازه و تعداد RBC، یک جهش مؤثر بر تولید D3 cyclin سبب تغییر بیان درسطح ژنومی می شود. Lodish و همکارانش سپس تایید کردند که کاهش یا مهار بیان cyclin D3 در موش و در پیش ساز RBC انسانی سبب توقف تقسیم سلولی دراین سلول ها و بلوغ زودرس آنها  و در نتیجه تولید سلول های بزرگتر با تعداد کمتر قرمز خون  نسبت به موش های با cyclin D3  مهار نشده می شود.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه