تاریخ انتشار: پنجشنبه 16 شهریور 1391
محقق ایرانی امیدی تازه برای درمان بیماران MS ایجاد کرد
با استفاده ازسلول های بنیادی در مدل حیوانی؛

  محقق ایرانی امیدی تازه برای درمان بیماران MS ایجاد کرد

برگزیده ایرانی جشنواره بین المللی رویان، نتایج تحقیق خود را درباره درمان بیماری MS با استفاده از سلول های بنیادی تشریح کرد و گفت: این طرح با استفاده از سلول‌های بنیادین برای درمان بیماری‌هایی که غلاف میلین سلول‌های عصبی را از بین می‌برد بر روی موش صحرایی در محیط آزمایشگاهی انجام شده است.
امتیاز: Article Rating

علیرضا پویا مجری این طرح در گفتگو با بنیان اظهار داشت: از بین رفتن غشای سلولی ملین یکی از بزرگترین مشکلات بیماران مبتلا به ام  اس است که برای درمان آن، سیستم ایمنی بدن را با استفاده از برخی داروها سرکوب می کنند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.ˈ
وی با بیان اینکه این روشها درمان بیماری تلقی نمی شود، اظهار داشت: در سالهای اخیر درمان با سلولهای بنیادی مانند سلولهای مزانشیمی و جنینی مطرح شده است ولی از 4 سال گذشته سلولهای بنیادی جدیدی با نام سلولهای بنیادی پرتوان القایی (iPS) مطرح شده است.
برگزیده داخلی سیزدهمین جشنواره بین المللی تحقیقاتی رویان این طرح را با عنوان ˈتمایز سلول های بنیادی القایی انسانی به سلول های ˈاولیگودندروسیتˈ و پیوند به مدل موش صحرایی برای ترمیم میلین عصبی بینایی ˈ ارایه کرده است .
پویا با استفاده از این روش درمانی توانسته است سلول های پرتوان القایی انسانی را با بازدهی بسیار خوب به نوعی از سلول های پشتیبان عصبی که توان ساختن میلین را دارند تبدیل کند.
به گفته این محقق برتر کشورمان، این سلول های تولیدی در مدل حیوانی که در اثر تخریب میلین در عصب بینایی اش مشکل پیدا کرده بود پیوند و نتایج این تحقیق نشان داد که میلین سازنده عملکرد عصب بعد از پیوند نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است .
محقق پژوهشگر رویان خاطر نشان کرد : درسال های اخیر درمان با سلول های بنیادی مانند سلولهای مزانشیمی و جنینی در کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته است که در چند سال گذشته سلول های بنیادی جدیدی با نام سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPS) مطرح شده است.
وی با بیان اینکه این سلولها شباهت زیادی به سلولهای بنیادی جنینی دارند، یادآور شد: سلولهای بنیادی جنینی توانایی تولید انواع سلولهای بدن را دارند.
پویا به بیان جزئیات طرح تحقیقاتی اجرا شده پرداخت و توضیح داد: در این پروژه سلولهای القایی پرتوان با استفاده از روش ناقلهای ویروسی به سلولهای الیکودندروسیت تبدیل شدند. سلولهای الیکودندروسیت سلولهایی هستند که غشای ملین را تولید می کنند.
مجری طرح اضافه کرد: با از بین رفتن غشای ملین آکسونها قادر به ادامه حیات نیستند از این رو اختلال در پیام رسانی سیستم عصبی ایجاد می شود.
این محقق با تاکید بر اینکه با تولید سلولهای الیکودندروسیت تولید شده به حیوانات مدل تزریق شد، افزود: تزریق این سلولها بر روی موش صحرایی انجام شد و نتایج تحقیقات نشان داد که این روش می تواند به عنوان روشی برای درمان بیماری MS مورد مطالعه قرار گیرد.
به گفته وی تومورزایی و رد پیوند در استفاده از این روش برروی انسان می تواند وجود داشته باشد و تزریق مستقیم سلول های بنیادی پرتوان القایی باعث تومور زایی می شود .

پویا افزود : بیماری سیستم عصبی گسترده وسیعی در بدن وجود دارد که نمی توان مشخص کرد که بیماری از کدام ناحیه شروع شده است از این رو شناسایی محل مشخص برای تزریق این سلول ها با دشواری هایی همراه است.

برگزیده ایرانی جشنواره رویان در عین حال ادامه داد:با این روش می توان با استفاده از سلول های غشای میانی را بازسازی کنیم که به افراد مختلف تزریق و به فردی که مشکل دارد بتوانیم پیوند بزنیم در درمان بیماری ام اس گام بلندی برداریم .

این طرح سه سال پیش آغاز شده و نتایج آن سال گذشته میلادی در مجله PLoS ONE به چاپ رسیده است.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه