تاریخ انتشار: شنبه 21 آبان 1390
تشخیص و درمان بیماری اندومتریوز در پژوهشگاه ابن سینا

  تشخیص و درمان بیماری اندومتریوز در پژوهشگاه ابن سینا

رییس پژوهشگاه و مركز فوق تخصصی ابن سینا گفت: محققان این مركز با انجام تحقیقاتی به روش جدیدی برای تشخیص و درمان بیماری اندومتریوز دست یافتند.


امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایسنا؛  دكتر 'محمد مهدی آخوندی' روز شنبه در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید مركز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مكرر ابن سینا كه در محل این ساختمان برگزار شده بود، گفت: بیماری اندومتریوز یك نوع بیماری است كه شیوع آن در زنان ایرانی بسیار زیاد بوده و حتی می تواند دختران را نیز مبتلا و مشكلات ناباروری ایجاد كند.

آخوندی افزود: آندومتریوز عبارت است از اختلالی كه در آن بافت مشابه پوشش داخلی رحم (آندومتر) در نقاطی غیرمعمول در قسمت پایینی شكم ظاهر شود. این بافت ممكن است روی سطح تخمدان ، پشت رحم و در حفره لگنی ، روی دیواره روده و بندرت در نقاطی دورتر به وجود آید.

وی خاطر نشان كرد: آندومتریوز به چهار مرحله محدود، خفیف ، متوسط ، و شدید تقسیم می شود كه بیانگر محل قرارگیری و شدت اختلال است . این اختلال می تواند در هر سنی از بلوغ تا یائسگی رخ دهد اما در سنین 20 تا 30 سالگی بیشتر دیده می شود.

آخوندی با اشاره به این كه تشخیص و درمان اندومتریوز یكی از اولویت های مركز فوق تخصصی و درمان ناباروری و سقط مكرر ابن سینا بوده است افزود: محققان این مركز در بخش سرطان موفق شدند به روش نوینی برای تشخیص و درمان این بیماری دست یابند.

رییس پژوهشگاه و مركز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مكرر ابن سینا

هدف از راه اندازی این مركز را توسعه علمی و فناوری در زمینه تولید مثل كشور عنوان كرد.

آخوندی افزود: مركز فوق تخصصی ابن سینا كه از سال 1382 فعالیت خود را با درمان ناباروری و سقط مكرر آغاز كرد، هم اكنون با موفقیت درمان 40-35 درصد زوجین نابارور در خیابان شریعتی، ابتدای خیابان یخچال به ارایه خدمات به مراجعین می پردازد.

وی خاطر نشان كرد: مركز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مكرر ابن سینا كه تحت نظر پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ـ ابن سینا است، با همكاری مشترك مركز ART دانشگاه USHCL آلمان از پاییز 1382 شروع به فعالیت كرد.

آخوندی افزود: این مركز با برخورداری از پنج كلینیك تشخیص و درمان ناباروری، تشخیص و درمان سقط مكرر، روش های جایگزین در درمان ناباروری (اهدا)، پره ناتولوژی و سلامت جنسی و ارائه خدمات پاراكلینیكی، به عنوان مركز منحصر به فرد در ارائه خدمات اهدا به زوج های نابارور و نخستین مركزی است كه به صورت اختصاصی در كشور به درمان سقط مكرر و درمان ناباروری می پردازد فعالیت می كند.

وی در زمینه فعالیت های انجام شده در خصوص اهدای جنین گفت: ما در زمینه اهدای جنین دستور العمل مصوب را تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی داده ایم.

آخوندی در خصوص سقط مكرر نیز متذكر شد: سقط مكرر اكنون قانون شده اما آیین نامه اجرایی آن متوقف شده است.

رییس پژوهشگاه و مركز فوق تخصصی ابن سینا، علوم تولید مثل را یكی از شاخه های علوم پزشكی عنوان كرد كه بیشترین پیشرفت را در سه دهه اخیر داشته است.

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 09 مرداد,1395

الهام ندیمی

سلام , من خانمی 40 ساله هستم که از هشت,سال پیش.در جداره ی شکمم غده اندمتیوز رشد کرده دوبار جراحی باز انجام انجام دادم ابتدای خط سزارینم هست و الان دردش بسیار زیاده سونوگرافی انجام دادم و متاسفانه شروع مجدد یک غده اندمیتوز را تشخیص داده

شنبه, 07 آذر,1394

م.گنجی

با سلام و درود. من مبتلا به بیماری اندومتریوز بوده ام که مردادماه با تشخیص پزشکان لاپارسکوپی کرده ام که متاسفانه تخمدان سمت راستم را از دست داده ام . در آبان بعد از مراجعه به یه دکتر دیگر فهمیدم که دوباره سمت چپم هم کیست 2.5 سانتی دارم که بهم پیشنهاد داده اند از طریق ivfحامله شوم . ترس اینکه در حین حاملگی کیست اذیتم کند و باعث سقط جنین شود نگرانم کرده است. خواهشمند است در صورت امکان راهنمایی بفرمایید. ممنون از لطف شما

چهارشنبه, 18 شهریور,1394

ارزو

من 32 سالمه سال 89با دل درد شدید که تشخیص اپاندیس دادن جراحی شدم و بعدا متوجه کیست روی لوله تخمدان شدند که بعد از ازمایش فهمیدن کیست اندومتریوز هست. از اون سال به بعد اقدام به بارداری کردم ولی تا کنون موفق نشدم انواع داروها استفاده کردم. تا اینکه چندماه پیش ازمایش amh دادمو گفتن حتی ذخیره تخمک شما کم هست. من نمیخوام از تخمک اهدایی استفاده کنم. باید چیکار کنم؟ البته تا کنون لاپاراسکوپی انجام دادم ولی از روش ivf استفاده نکردم. <br />اصلا راه درمان این بیماری چیست اگر نخواهیم باردار بشیم؟ روز به روز پریودی های وحشتناک با درد زیر دل و تب ولرز شدید هم دارم.

شنبه, 07 شهریور,1394

الهام712

با سلام <br />من 33 ساله و محرد هستم <br />از 10 سال قبل تشخيص اندوکتريوز برام دادن؛ کيست اندومتريوز که الآن 50 در 50 هستش ؛ درد لگن؛ زير دل؛ و ران قبل پرويد شديد هستش؛ قبل از شروع پريود لکه هاي سياه رنگ دارم مثل اينکه خون دوره قبل بوده باشه و خارج بشه، <br />از همون اوايل ريزش موهام از قسمت جلوي سر شروع و تا همين الآن ادامه داره که اذيتم ميکنه؛ <br />موهاي زائدم اخيراً اضافه شده، موي زائد روي شکم!!!!!!!!!!!! و زير چانه؛ <br />به من گفتن که بايد جراحي بشم. لاپاراسکوپي <br />سژالام اينا هستن : <br />1 آيا بدون جراحي احتمال باروري دارم؟ <br />2-بعد از جراحي شانس باروريم بيشتره يا قبل جراحي؟ <br />اگه جراحي کنم موي سرم دوباره به حالت عادي بر ميگرده يا خير ؟ <br />در صورتي که اصلا جراحي نکنم پيامدش چي هستش؟ <br />ممنون

دوشنبه, 26 آبان,1393

علیرضا

با سلام خدمت استاد عزیز، بیماری دارم با تشخیص اندومتریوز جدار شکم بعد سزارین، لطفا در مورد درمان دارویی و جراحی ایشان راهنمایی بفرمایید. با تشکر

جمعه, 16 آبان,1393

زهرا محمدی

با سلام احترام 'من ۳۸ سال سن دارم ۱۲ ساله که ازدواج کردم 'یک دختر ۱۱ ساله دارم'تصمیم به بارداری دارم که سونوگرافی متوجه کیست اندومتریوز به اندازه سانتی شدم ۴ماه رقص یاسمین مصرف کردم اما از بین نگرفت'با توجه به سن من عمل لاپاراسکپی باعث ناباروری نمی شوید?اینا با وجود کیست احتمال بارداری دارم? اینا بارداری با کیست پر خاطر است? از پاسخ شما سپاس گزارم لطفا من را راهنمایی کنید'اینا طب سنتی مفید است?

دوشنبه, 21 مهر,1393

سارا کاییدپور

سلام من ۲۷ سال سن دارم ودوسال پیش سزارین کردم .یک سال است که درسمت چپ شکمم احساس درد میکنم.دکتروسونوگرافی تشخیص اندومتریوز دادند لطفا مرا راهنمایی کنید باید چه کار کنم میترسم این بیماری چیه وراه درمانش چیه ممنون میشم منو راهنمایی کنید.

شنبه, 05 مرداد,1392

لیلا عرب

سئوال:ن 29سال دارم ومجردهستم .به بيماري آندومتريوز دچارهستم .تااكنون 2باردرسال هاي 85و91عمل لاپاراسكوپي داشتم.ودرهردوبارهم تخمدان سالم هم ديگراعضاي رحم.اماسال 92باتوجه به مصرف داروازبعدازعمل دوباره دچاربه رشدآندومتريوزشده ام .درحال حاضرتحت نظرپزشك نيزميباشم.اماترجيح ميدهم تحت نظريك موسسه ياجايي باشم كه مراقبت بيشتري بگيرم.ممنون ميشم مراراهنمايي كنيد
پاسخ:با شماره 23562000 تماس گرفته و به درمانگاه زنان پژوهشگاه رویان متصل شده و برای تعیین وقت ویزیت اقدام کنید.

شنبه, 05 مرداد,1392

الهام كاظمي

باسلام
من 29سال دارم ومجردهستم .به بيماري آندومتريوز دچارهستم .تااكنون 2باردرسال هاي 85و91عمل لاپاراسكوپي داشتم.ودرهردوبارهم تخمدان سالم هم ديگراعضاي رحم.اماسال 92باتوجه به مصرف داروازبعدازعمل دوباره دچاربه رشدآندومتريوزشده ام .درحال حاضرتحت نظرپزشك نيزميباشم.اماترجيح ميدهم تحت نظريك موسسه ياجايي باشم كه مراقبت بيشتري بگيرم.ممنون ميشم مراراهنمايي كنيد.باتشكر

ﺳﻪشنبه, 25 تیر,1392

لیلا عرب

سو.ال: من 30 ساله مجرد هستم.1 سال پيش با درد شديد و استفراغ به بيمارستان رفته .لاپاراسگوپي شدم به علت تورشن تخمدان.تخمدانم پر از لخته خون بود.قسمتي از تخمدان را برداشتند و خود تخمدان را به پوست شكمم دوختند.1 هفته بستري بودم انواع رقيق كننده و آنتي بيوتيك ها را گرفتم اين مدت مشكلي نداشتم تا اينكه به دليل استفاده از ياسمين به صورت نامرتب به لكه بيني دچار شدم به پزشك مراجعه كردم.با سونو واژينال تشخيص آندومتريوز دادند.آبا با اين سونو ميتوان نظر قطعي داد؟با توجه به اينكه من مجرد هستم و ا يار لاپاراسكوپي انجام دادم و احتمال بازگشت اين بيماري وجود دارد من چه كنم؟البته دكترم فعلا 2 ماه به من ياسمين و دوفاستون دادند.لطفا منو راهنمايي كنيد
پاسخ: برای مشکل خود با متخصص زنان مشورت کنید.پاسخ به سئوال شما در حیطه این سایت که مربوط به سلول های بنیادی است نمی باشد.

جمعه, 21 تیر,1392

سما

با سلام.من 30 ساله مجرد هستم.1 سال پيش با درد شديد و استفراغ به بيمارستان رفته .لاپاراسگوپي شدم به علت تورشن تخمدان.تخمدانم پر از لخته خون بود.قسمتي از تخمدان را برداشتند و خود تخمدان را به پوست شكمم دوختند.1 هفته بستري بودم انواع رقيق كننده و آنتي بيوتيك ها را گرفتم اين مدت مشكلي نداشتم تا اينكه به دليل استفاده از ياسمين به صورت نامرتب به لكه بيني دچار شدم به پزشك مراجعه كردم.با سونو واژينال تشخيص آندومتريوز دادند.آبا با اين سونو ميتوان نظر قطعي داد؟با توجه به اينكه من مجرد هستم و ا يار لاپاراسكوپي انجام دادم و احتمال بازگشت اين بيماري وجود دارد من چه كنم؟البته دكترم فعلا 2 ماه به من ياسمين و دوفاستون دادند.لطفا منو راهنمايي كنيد ممنونم.

چهارشنبه, 23 اسفند,1391

لیلا عرب

در زمینه ناباروری بایر با بخش ناباروری پژوهشگاه رویان تماس بگیرید و به این مرکز مراجعه بفرمائید تا بررسی های لازم انجام شود.تلفن:23562000

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه