تاریخ انتشار: دوشنبه 20 شهریور 1391
استفاده از سلول های بنیادی برای درمان ناباروری مبتلایان به سرطان
دبیر انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران خبر داد:

  استفاده از سلول های بنیادی برای درمان ناباروری مبتلایان به سرطان

دبیر انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران گفت: قبل از شروع شیمی درمانی در کودکان مبتلا به سرطان که هنوز سلول هایی که تخمک و یا تخمدان را می سازند به بلوغ نرسیده اند، سلول های بنیادی خود کودک را منجمد می کنیم و امیدواریم در آینده بتوان از آنها برای باروری استفاده کرد.
امتیاز: Article Rating

دکتر محمدرضا نوروزی دبیر انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران  در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: برخی از انواع شیمی درمانی و اشعه درمانی به تخمدان و بیضه ها آسیب می رساند. توجه به این مساله در زمان شیمی درمانی حیاتی است تا بتوان تخمدان و بیضه را از خطر آسیب حفظ کرد.

وی افزود: چنانچه پزشکان از آسیب رسانی مواد شیمی درمانی و اشعه درمانی مطمئن هستند باید قبل از شروع شیمی درمانی نطفه را منجمد  کنند که این کار هم درباره مردان و هم زنان امکان پذیر است.

به گفته نوروزی ، هم تخمک و هم بافت تخمدان را در خانم ها و در آقایان  نطفه و بافت بیضه قابل انجماد است.

دبیر انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران  با تاکید براینکه شروع درمان سرطان باید با توجه به حفظ باروری باشد گفت: اگر این توجه وجود داشته باشد فرد در آینده می تواند بارور شود. درحال حاضر برای افراد بالغ که قرار است شیمی درمانی شوند هیچ مشکلی نداریم. سرطان می تواند درمان شود درحالی که باروری آنها با انجماد یا حفاظت در مقابل آسیب های ممکن حفظ شود. در اکثر مواردی هم که بعد از شیمی درمانی فرد نابارور می شود، با گذشت زمان باروری برگشت پذیر است اما اگر هم با گذشت زمان باروری صورت نگرفت با کمک دارویی، نطفه سازی دوباره فعال شود.

نوروزی به روش اهدا جنین، تخمک و دربرخی موارد اسپرم هم اشاره کرد و افزود: در صورت بی نتیجه ماندن موارد ذکر شده، اهدا کمک کننده است اما چشم انداز آینده درمان ناباروری،  به کمک سلول های بنیادی است که بتواند در نطفه سازی کارگشا باشد.

وی با بیان اینکه هر سلول بنیادی می تواند این کار را انجام دهد گفت: مطالعات مربوط به این روش درمانی در حال انجام و اکنون در مرحله حیوانی است.

هزینه درمان ناباروری تحت پوشش کامل بیمه نیست

نوروزی درخصوص هزینه های سنگین درمان ناباروری نیز گفت: ناباروری موضوعی است که جمعیت کثیری به آن مبتلا هستند اما متاسفانه هنوز بیمه های پایه مانند بیمه خدمات درمانی، ارتش و تامین اجتماعی پوشش های اصلی درمان ناباروری یعنی دارو که یک سوم هزینه را تشکیل می دهد و درمان های پیشرفته مانندIVF  را پوشش کامل نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه بیمه های پایه، کارهایی مانند سونوگرافی را قبول کرده اند اما خیلی برای افراد مشکل گشا نیست اضافه کرد: اما بیمه های تکمیلی مانند بیمه طلایی فرهنگیان و یا بیمه ای مانند ایران  تا حدودی برای افراد براساس قراردادها، ناباروری را پوشش می دهند.

دبیر انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران  با اشاره به این موضوع که برای کاهش هزینه های درمان ناباروری نباید به مراکز فشار آورد چون ممکن است از کیفیت کار کم شود تصریح کرد: در عین حال مردم هم نباید با این مساله درگیر شوند بلکه باید دولت پشتوانه لازم را برای ورود بیمه ها به این مساله ایجاد کند.

 نوروزی اضافه کرد: حدود 15 درصد از زوج های کشور نابارورند و سیاست های جمعیتی کشور درحال  تغییر و به سمت افزایش جمعیت سوق داده شده اما باید توجه داشت سرمایه ای که برای تشویق به زاد و ولد می شود و مثلا سوبسید برای بچه چهارم گذاشته شده بهتر است این هزینه را برای 100 تا 150 هزار زوجی که ناباروند و قدر بچه را می دانند و حاضرند برای این بچه زندگی خوب را فراهم کنند هزینه شود.

وی در پایان به زوج های نابارور توصیه کرد برای حل مشکل خود به مراکز معتبر مراجعه کنند تا در هزینه و وقت اتلاف صورت نگیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه