تاریخ انتشار: دوشنبه 20 شهریور 1391

  نقش پوست و سیستم ایمنی بدن در تنظیم فشار خون

فشار خون بالا مسئول بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی است که علت عمده مرگ و میر در کشورهای صنعتی می باشند. مصرف بالای نمک به مدت طولانی به عنوان یک عامل خطربرای آن محسوب می شود، اما هر نوع فشار خون بالایی با مصرف نمک بالا مرتبط نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedical xpress ، این موضوع دانشمندان را برای مدت زمان طولانی متعجب و متحیرکرد. با این حال، یافته های جدید پروفسور Jens Titze ، در حال حاضربر روی این مکانیسم ناشناخته متمرکز شده است. بر اساس این یافته ها ، پوست و سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در تنظیم تعادل سدیم و فشار خون بالا دارد، او این یافته را دراولین سمپوزیوم ECRC در برلین گزارش کرده است.
تعادل آب و نمک بدن اهمیت زیادی درفشار خون دارد. عامل تعیین کننده این تعادل، کلیه می باشد که تنظیم می کند چه مقدار آب در بدن حفظ و چقدرمقدار آب دفع شود. در این روش کلیه حجم خون را تنظیم کرده و در نتیجه فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، یافته های جدید پروفسور Titze، یکی از کارشناسان برجسته در این زمینه، نشان می دهد که ارگان ها و سیستم های بدن که تا کنون با آب و تعادل نمک  بی ارتباط دانسته شده اند، بر فشار خون تاثیر دارند این ارگان ها پوست و سیستم ایمنی بدن هستند.
پروفسور Titze نشان داد که سدیم می تواند در بافت همبند پوست ذخیره شود. غلظت سدیم در پوست می تواند بالاتر از خون باشد. این بدان معنی است که علاوه بر کلیه، مکانیسم های اضافی دیگری باید برای تنظیم تعادل سدیم وجود داشته باشد. گروه تحقیقاتی این محقق نشان داد که سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در این ساز و کاردارد: نوع خاصی از سلول های سیستم ایمنی به نام ماکروفاژ، سطوح بالای سدیم در پوست را تشخیص می دهند. آنها متعاقبا ژنی را فعال می کنند که به نوبه خود تضمین می کند که فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF-C) در مقادیر زیاد به داخل پوست آزاد شود. VEGF-C کنترل کننده رشد رگهای لنفاوی انتقال دهنده مایعات و سدیم می باشد. اگر این عامل در مقادیر بالاتر آزاد شود، عروق لنفاوی به داخل پوست رشد می کنند و اطمینان حاصل می شود که سدیم ذخیره شده می تواند دور شود.
تیم تحقیقاتی پروفسور Titze این مکانیسم را در حیوانات آزمایشگاهی مهار کرد. درنتیجه موش های این آزمایش دچارفشار خون بالا شدند. پروفسور Titze گفت:  "ظاهرا سلول های سیستم ایمنی، توازن نمک و فشار خون را تنظیم می کنند". "علاوه براین، داده ها ی حاصل از اولین مطالعه بالینی نشان داد که مقدار زیادی از نمک در پوست بیماران مبتلا به فشار خون بالا ذخیره می شود."
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه