تاریخ انتشار: دوشنبه 11 خرداد 1394
آزمایش های بالینی اولیه نشان می دهد تزریق سلول های ایمنی در بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما بی خطر است

  آزمایش های بالینی اولیه نشان می دهد تزریق سلول های ایمنی در بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما بی خطر است

در مطالعه ای که در نوع خود اولین محسوب می شود، محققین در مرکز سرطان جان هاپکینز می گویند که به طور بی خطر سلول های ایمنی رشد یافته از مغز استخوان خود بیمار را برای درمان مولتیپل میلوما مورد استفاده قرار داده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، نتایج مطالعه شامل نوع ویژه ای از سلول های T هدف قرار دهنده تومور، به نام لنفوسیت های نفوذکننده به مغز استخوان(MILs) است. آن چه آن ها در این مطالعه به آن دست یافته اند این است که  شمار زیادی از MILsهای فعال شده می تواند به طور انتخابی سلول های میلومایی را هدف قرار دهند. این MILs، سربازهای پیاده نظام سیستم ایمنی هستند که سلول های خارجی و باکتری ها و ویروس ها را مورد حمله قرار می دهند. در حالت طبیعی این سلول ها غیر فعال هستند و  تنها تعداد اندکی از این سلول ها اثر قابل مشاهده ای روی سرطان دارند. مطالعات قبلی نشان داده اند که MILs های فعال شده می تواند به طور انتخابی سلول های میلومای مشتق شده از بیماران را در کشت های آزمایشگاهی هدف قرار داده و بکشند.

در مطالعه بالینی، محققین 25 بیمار مبتلا به این بیماری که جدیدا مبتلا تشخیص داده شده بودند یا مجددا در آن ها بیماری عود کرده بود را با MILs های مشتق از مغز استخوان خودشان که در آزمایشگاه تکثیر شده بودند تیمار کردند و این سلول ها را به صورت درون سیاهرگی به آن ها تزریق کردند. سه روز قبل از تزریق MILsها، این بیماران دوزهای بالای شیمی درمانی و یک پیوند سلول بنیادی را دریافت کردند. بک سال بعد از دریافت MILsدرمانی، 13 نفر از این بیماران حداقل تا حدی به این درمان پاسخ داده بودند و اثرات سرطان تا 50 درصد در آن ها کاهش یافته بود. هفت بیمار اندازه تومورهایشان تا 90 درصد کاهش یافته بود و به طور میانگین 25 ماه بدون پیشرفت سرطان زندگی کردند. 15 بیمار باقی مانده به طور میانگین تا 12 ماه بعد از MILsدرمانی، اثری از پیشرفت سرطان در آن ها مشاهده نشد. هیچ کدام از شرکت کنندگان در این مطالعه عوارض جانبی شدیدی به بیماری نشان نداند. میزان بقای کل بعد از درمان، 31 ماه بوده است که هنوز به شرایط ایده آل نزدیک نشده است زیرا میانگین زمانی دوره تحت نظر بودن 6 ساله است. این محققین می گویند که این مطالعه کوچک بالینی می تواند اطلاعات مناسبی از بیمارانی بدهد که می توانند از مزایای MILs درمانی بهره ببرند. هم چنین در این مطالعه محققین دریافته اند که بیمارانی که قبل از درمان، مغز استخوان شان دارای شمار خاصی از سلول های ایمنی به نام سلول های حافظه ای مرکزی است، پاسخ دهی بهتری به MILs درمانی دارند و بیمارانی که درمان شان در زمان پاسخ های ایمنی بیش از حد شروع باشد، به خوبی پاسخ نمی دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه