تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 شهریور 1391
چرا تهیه واکسن ایدز بسیار دشوار است

  چرا تهیه واکسن ایدز بسیار دشوار است

سالهاست که تهیه موفق واکسن HIV هدفی متعالی برای محققان در سراسر جهان بوده است . اما با وجود سال ها تحقیق و میلیون ها دلار سرمایه گذاری، این هدف هنوز محقق نشده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily؛ تحقیقات اخیر دانشمندان دانشگاه علوم وبهداشت Oregon - OHSU یک راز قدیمی چند ساله را به عنوان علت اینکه چرا ویروس ایدز ضعیف شده میمون قادر به جلوگیری از عفونت های بعدی با سویه کامل بیماریزا بوده اما برای استفاده درانسان بیش از حد خطرناک می باشد و چرا سویه های به شدت در معرض خطر و یا کاملا غیر فعال ویروس ها اصلا موثرنیستند را توضیح می دهد.
این تحقیق درموسسه واکسن و ژن درمانی OHSU انجام و درمجله Nature Medicine منتشر شده است.
به طور سنتی، دو روش برای تولید واکسن برای مبارزه با بیماری های عفونی وجود دارد. در روش اول از یک سویه زنده اما ضعیف شده بهره گیری می کنند. این سویه ضعیف شده هنوز به اندازه کافی برای ایجاد بیماری قوی نیست  اما قادربه فعال سازی سیستم ایمنی بدن به طوری که بتواند در صورت ورود مجدد آن به بدن و ایجاد بیماری آن را شناسایی و با آن مبارزه کند می باشد. روش دوم استفاده از سویه مرده آن می باشد که همانند روش دیگر، مقدمه ای از بیماری را در یک فرم ایمن برای آموزش بدن و برای تهاجم احتمالی آینده آماده می کند.
در اوایل 1990، نسخه کمی ضعیف SIV، همتای میمونی HIV، برای محافظت از میمون ها در برابرسویه کاملا بیماریزای ویروس نشان داده شد، اما این نسخه ضعیف شده هنوز هم قادر به ایجاد بیماری ایدز در برخی از میمون ها بود.
 دکتر Louis Picker مدیر موسسه واکسن و ژن درمانی OHSU توضیح داد: "تلاش برای ایجاد یک ویروس زنده ضعیف شده حدت یافت، محققان به دنبال واکسنی بودند که خیلی شدید  یا خیلی ضعیف نباشد بلکه کاملا دقیق باشد. مشکل این بود که به نظر می رسید تضعیف یک ویروس تا سطحی که کاملا صحیح باشد،غیر ممکن است با این حال، ما تصور کردیم که درک مکانیسم مسئول حفاظت در برابر واکسن بیش ازحد خطرناک برای استفاده بالینی، به ما امکان طراحی یک واکسن را که هم موثر و هم ایمن باشد را خواهد داد.
این تحقیق که به تازگی منتشر شده نشان می دهد که این حفاظت به علت نگهداری سلول های T ضد ویروسی موجود دربافت لنفاوی بوسیله  ویروس زنده ضعیف شده می باشد. بنابراین، بر خلاف بسیاری از واکسن ها، واکسن موثر HIV می بایست در بدن باقی بماند تا بتواند موثر باشد.
گروه Picker یکی دیگر از ویروس های ماندگار به نام سیتومگالوویروس (CMV) مهندسی شده را برای بیان SIV یا پروتئین های HIV و بکارگیری سیستم انتقال (وکتور) به منظور بالا بردن پاسخ حفاظتی ایمنی بدن علیه این ویروس ایدز توسعه داده اند. آنها نشان دادند چگونه پاسخهای ایمنی توسط واکسن کاندیدشان قادربه کنترل کامل SIV در تعداد قابل توجهی از حیوانات در معرض می باشد.



 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه