تاریخ انتشار: یکشنبه 26 شهریور 1391
کشف چگونگی پیرشدن مغز

  کشف چگونگی پیرشدن مغز

محققان دانشگاه نیوکاسل مکانیسمی را نشان دادند که بوسیله آن نورون ها یا سلول های عصبی موجود در مغز و سایر نقاط بدن پیر می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medical xpress ، این پژوهش که در مجله  Aging Cell منتشر شده است، راه های جدیدی را برای درک  بیماری های ناشی از پیری سلول های عصبی مانند زوال عقل و پارکینسون می گشاید.
فرایند پیری ریشه های عمیقی در درون سلول ها و مولکول های تشکیل دهنده بدن ما دارد. کارشناسان پیش ازاین مسیر مولکولی را شناسایی کرده اند که به آسیب سلولی و قطع توانایی تقسیم سلول که به پیری سلول مشهور است ، واکنش نشان می دهد.
با این حال، درسلول هایی که این توانایی تقسیم  را ندارند مانند سلول های عصبی موجود درمغز و جاهای دیگربدن، درک اندکی از روند پیری وجود دارد. در حال حاضر گروهی از دانشمندان در دانشگاه نیوکاسل به رهبری پروفسور Thomas von Zglinicki  نشان داده اند که این سلول ها از همان مسیر پیروی می کنند.
این مطالعه فرضیات قبلی را درمورد پیری سلول به چالش کشیده  و زمینه های جدیدی را برای توصیف درمان بیماری هایی مانند زوال عقل، بیماری نورون حرکتی و یا کاهش شنوایی وابسته به سن فراهم می کند.
پروفسور Zglinicki از دانشگاه نیوکاسل گفت: "ما می خواهیم کار را با جستجوی این مسیرها در مغز انسان ادامه دهیم، این مطالعه مفهوم جدیدی را ازچگونگی گسترش آسیب از یک منطقه مغز به کل مغز ارائه می دهد.
این دانشمندان با مطالعه بر روی موش های پیرکشف کردند که پیری در سلول های عصبی دقیقا از همان قوانین پیری در فیبروبلاست ها که در پوست برای ترمیم زخم تقسیم می شوند، پیروی می کند.
فیبروبلاست های پیر در پاسخ به آسیب DNA، مواد خطرناکی از جمله رادیکالهای آزاد اکسیژن و یا اشکالی از اکسیژن فعال (ROS) و مولکول های التهابی را در بدن تولید و ترشح می کنند. این باعث می شود سلول های پیر مانند سیب گندیده در یک سبد سبب صدمه و از بین بردن سلول های سالم در اطراف خود شوند. با این حال، تا کنون تصور می شد که پیری در سلول ها یی با عدم توانایی تقسیم مانند نورون ها ، مسیری کاملا متفاوت را طی می کنند.
اما این تحقیق توضیح می دهد که در واقع پیری در سلول های عصبی دقیقا از همان قوانین فیبروبلاست های پیر پیروی می کنند..
پروفسور Zglinicki، استاد علم پیری شناسی سلولی در دانشگاه نیوکاسل گفت: "ما در حال حاضر نیاز داریم بفهمیم که آیا مکانیزمی که ما در مغز موش شناسایی کردیم با پیری مغز و ازدست دادن توانایی شناختی در انسان مشابه است؟
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه