تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 شهریور 1391
کشف علت مقاومت در برابر شیمی درمانی در ملانوم

محققان مرکز جامع سرطان UC Irvine's Chao دلیل اصلی اینکه چرا ملانوم تا حد زیادی در برابر شیمی درمانی مقاوم است را کشف کرده اند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ، دکتر Anand Ganesan متخصص پوست UCI و همکارانش یک مسیر ژنتیکی را در سلولهای ملانوم کشف کردند که مکانیسم های سلولی تشخیص آسیب DNA توسط شیمی درمانی را مهار کرده، در نتیجه ایجاد مقاومت به داروهای ضد سرطانی می کند.
هدف قرار دادن این مسیر که متشکل از ژن های RhoJ و Pak1 است، نوید روشی جدید در درمان این سرطان مرگبار پوست است که نزدیک به 10،000 نفر درایالات متحده هر ساله به آن مبتلا می شوند. نتایج این پژوهش درمجله  آمریکایی Cancer Research منتشر شده است.
Ganesan گفت:" اگر ما بتوانیم راهی را برای خاموش کردن مسیر مسئول این مقاومت بیابیم، تومورهای ملانوما می توانند به درمان های انجام شده طی 20 سال گذشته شده حساس شوند.
به دنبال یافتن علتی برای مقاومت به شیمی درمانی، او و همکارانش یک اسکن گسترده ژنومی برای ژن های کنترل کننده مقاومت به دارو در سلولهای ملانوم انجام دادند. جستجوی آنها ژنی به نام  RhoJ را که به طورمعمول در رشد عروق خونی دخیل است شناسایی کرد. آنها مشاهده کردند که در پاسخ به آسیب DNA ناشی از دارو در سلول ملانوم، RhoJ ژن دیگری به نام Pak1 را فعال می کند که آغازکننده یک آبشار مولکولی سرکوب کننده توانایی سلول در درک این آسیب  و مسدود کردن روند آپوپتوز است.
Ganesan گفت: "به طور معمول، داروی القاکننده آسیب DNA سبب مرگ سلولی می شود، اما این حد ازپاسخ به آسیب DNA اجازه می دهد تا سلولهای ملانوم جهش یافته و تکثیریابند. توانایی سازگاری سریع و تغییر پذیری یکی از ویژگی های مشخصه این فرم از سرطان است که درمان آن را بسیار دشوار می سازد."
به دنبال این کشف، Ganesan و همکارانش جستجوی روشی را برای مهار کردن ژن مسئول این تحمل پذیری آسیب DNA آغاز کرده اند. چیزی که آنها  بدست خواهند آورد ممکن است یک روز مکمل درمانهای شیمی درمانی برای ملانوم باشد.