تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 مهر 1391
کشف علت مرگ سلولی تخمک برای محافظت از باروری زنان

  کشف علت مرگ سلولی تخمک برای محافظت از باروری زنان

پژوهشگران ملبورن روش جدیدی را برای حفظ باروری زنانی که باروری آنها ممکن است با عوارض جانبی درمان سرطان ها و یا یائسگی زودرس درمعرض خطرقرارگیرد، شناسایی کرده اند .
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققان دانشگاه موناش و موسسه تحقیقات پزشکی پرنس هنری، در حالیکه در مورد چگونگی مرگ سلول تخمک تحقیق می کردند به این کشف دست یافتند.
آنها دریافتند که دو پروتئین خاص به نام PUMA و NOXA، باعث مرگ سلول های تخمک در تخمدان ها می شود. این یافته ممکن است به استراتژی جدیدی برای حفظ باروری زنان با مهار فعالیت این دو پروتئین منجرشود.
دکتر Clare Scott  گفت: این تحقیق نشان داد زمانی که DNA سلول های تخمک درمعرض پرتودرمانی یا شیمی درمانی طی درمان سرطان آسیب می بینند ، PUMA و NOXA باعث مرگ تخمک های آسیب دیده می شوند. مرگ سلولی این تخمک ها باعث می شود بسیاری از بیماران زن مبتلا به سرطان نابارورشوند.
Scott  گفت: "PUMA و NOXA می توانند باعث مرگ سلولی شوند و برای مرگ بسیاری از انواع سلول های مختلف در پاسخ به آسیب DNA ضروری می باشند، حذف این سلول های آسیب دیده، یک روند طبیعی است که برای حفظ سلامتی ضروری است، اما برای زنان تحت درمان سرطان، می تواند به ناباروری منجر می شود.
این محققان مطالعات خود را بر روی سلولهای تخمکی به نام فولیکول اولیه که تامین کننده تخمک ها در طول زندگی یک زن است، متمرکزکردند. تعداد کم این سلول های تخمک همچنین می توانند باعث یائسگی زودرس شوند. یافته های آنها در مجله Molecular Cell منتشر شده است.
Scott  گفت: هنگامی که این سلول های تخمک تولید پروتئین PUMA را از دست می دهند، بعد از قرار گرفتن در معرض پرتو درمانی نمی میرند. وی افزود: این معمولا ممکن است موجب نگرانی شود زیرا شما می خواهید سلول های تخمک آسیب دیده بمیرند، تا از تولید فرزندان غیر طبیعی جلوگیری شود، ما با تعجب بسیار متوجه شدیم که نه تنها سلول های تحت تابش زنده ماندند بلکه قادر به ترمیم آسیب DNA نیزبودند، آنها پایداربوده و توانستند بارورشده و تولید فرزندان سالم کنند. هنگامی که این سلول ها پروتئین NOXA را از دست دادند، در برابر تابش بهترحفاظت شدند.
در آینده، داروهایی که عملکرد PUMA را مهار می کنند می توانند برای جلوگیری از مرگ سلول های تخمک در بیماران تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی، مورد استفاده قرار گیرند.
این مطالعه همچنین می تواند پیامدهایی برای به تاخیر انداختن یائسگی داشته باشند. مداخله درسرعت از دست رفتن سلول های تخمک در تخمدان ها می تواند یائسگی زودرس را به تاخیر اندازد و همچنین مدت زمان باروری زنان را طولانی کرده و بیماری های مرتبط با یائسگی از قبیل پوکی استخوان و بیماری های قلبی را کاهش دهد.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه