تاریخ انتشار: شنبه 04 آذر 1402
مصرف آجیل و باروری، یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز
یادداشت

  مصرف آجیل و باروری، یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز

بررسی سیستماتیک نشان می‌دهد که مصرف آجیل با بهبود باروری مردان مرتبط است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، در یک بررسی سیستماتیک اخیر که در مجله Advances in Nutrition منتشر شد، محققان ارتباط بین مصرف آجیل و نتایج باروری را در بزرگسالان انسان بررسی کردند. متون از چهار پایگاه علمی آنلاین گردآوری شد و تحت یک متاآنالیز قرار گرفت. پس از غربالگری متن کامل، چهار نشریه شامل 875 شرکت‌کننده وارد شدند. یافته‌های مطالعه نشان داد که مصرف بیش از 60 گرم آجیل در روز از طریق افزایش حیات و تحرک اسپرم و بهبود مورفولوژی اسپرم در مقایسه با گروه شاهد، اثرات مفید عمیقی بر باروری مردان داشت. در حالی که مطالعات در مورد تأثیر آجیل بر باروری زنان کمیاب است، این مطالعه تأکید می‌کند که دو وعده آجیل در روز می‌تواند به طور قابل توجهی پارامترهای اسپرم را که مستقیماً با باروری در مردان مرتبط است، بهبود بخشد.

موضوع رو به رشد ناباروری

ناباروری یک وضعیت شدید است که با ناتوانی در باردار شدن با وجود 12 ماه رابطه جنسی محافظت نشده و منظم مشخص می‌شود. مشاهده شده است که ناباروری بر سلامت اجتماعی، مالی و روانی زوجین تأثیر منفی می‌گذارد و شیوع آن با سن والدین، تغذیه، سلامت بالینی و اختلالات هورمونی ژنتیکی مرتبط است. ناباروری یک نگرانی جهانی است که تخمین زده می‌شود بین 8 تا 12 درصد از کل بزرگسالان در سن باروری (18 تا 49 سال) را تحت تأثیر قرار دهد. به طور نگران کننده‌ای، بروز ناباروری در حال افزایش است، به ویژه در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه، که در آن از هر چهار زوج یک زوج در باردار شدن با مشکل مواجه می‌شوند. در برخی مناطق، نرخ ناباروری به 30 درصد یا بیشتر از آن گزارش شده است. علیرغم تحقیقات قابل توجه در مورد علل و مکانیسم‌های این بیماری، بین 10 تا 15 درصد ناباروری‌ها هیچ پشتوانه قابل تشخیصی ندارند. مداخله اولیه در این موارد استفاده از فناوری‌های کمک باروری (ART) است. با این حال، این مداخلات بار مالی قابل توجهی را به همراه دارد و چرخه استاندارد لقاح آزمایشگاهی (IF)  بیش از 19200 دلار آمریکا هزینه دارد. نابرابری‌های اقتصادی، نژادی، قومی، جغرافیایی و فرهنگی قابل‌توجهی در دسترسی به درمان‌های باروری نیز وجود دارد، بنابراین تحقیقات با هدف به حداکثر رساندن باروری طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است. تحقیقات اخیر بر شناسایی عوامل قابل تغییر، از جمله رژیم غذایی و رفتارهای بهداشتی، که می‌تواند نتایج باروری را بهبود بخشد، متمرکز شده است. رژیم غذایی مدیترانه‌ای (Mediet)که با مصرف بالای ماهی، میوه و سبزیجات مشخص می شود، بهترین رژیم غذایی مورد مطالعه است و یافته‌ها نشان می‌دهد که پایبندی به Mediet تعداد جنین‌های موجود را افزایش می‌دهد و نرخ لقاح را در زنانی که قبلا باردار بودند، بهبود می‌بخشد. در مردان، رژیم غذایی با افزایش غلظت و تحرک اسپرم و افزایش تعداد اسپرم همراه بوده است. گاکسینز و همکارانش با استفاده از Mediet، رژیم غذایی پیش – باروری (Pro-Fertility) را توسعه دادند که با غلظت بالای ویتامین‌های B12 و D و اسید فولیک مشخص می‌شود و هدف آن به حداکثر رساندن باروری زنان و رشد بهینه جنین است. با توجه به اینکه استفاده از آفت کش‌ها با کاهش باروری و پیامدهای نامطلوب جنین همراه بوده است، رژیم غذایی Pro-Fertility بیشتر در معرض قرار گرفتن کم با غذاهای مشتق شده از محصولات حاوی آفت کش‌ها قرار می‌گیرد. در حالی که مطالعاتی که با هدف ایجاد رابطه بین الگوهای غذایی و نتایج باروری انجام می‌شوند، می‌توانند اطلاعات روشنگری را ارائه دهند، اما ممکن است برای کسانی که عادات غذایی بسیار متمایز دارند نیز چالشی باشد. بنابراین، شناسایی فواید غذاهای خاص می‌تواند استراتژی‌های رژیمی را که اجرای آن‌ها آسان‌تر است، روشن کند. آجیل یک راه حل بالقوه ایده آل برای افرادی است که به رژیم غذایی غربی و دریافت‌های تغذیه‌ای غیربهینه مشابه پایبند هستند. آجیل غلظت بالایی از پروتئین‌ها، فیبرها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات فعال زیستی را با فواید احتمالی در باروری نشان می‌دهد. نسبت اسیدهای چرب امگا 3: امگا 6 و غلظت کم چربی اشباع شده در آن‌ها نشان داده شده است که بسیاری از بیماری‌های مزمن مرتبط با سلامت قلبی و عروقی و روان را سرکوب می‌کند.

در مورد مطالعه

هدف مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین مصرف آجیل و پیامدهای مثبت باروری است. این شامل یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز است و به دستورالعمل‌های گزارشگری بررسی‌های سیستماتیک و متاآنالیز (بیانیه PRISMA) پایبند است. جمع‌آوری داده‌ها شامل جست‌وجوی چهار پایگاه‌داده آنلاین، MEDLINE، Scopus، Embase، و CINAHL، از ابتدا تا 30 ژوئن 2023 برای همه مقالات در مورد رژیم غذایی (به‌ویژه مصرف آجیل) و باروری بود. معیارهای ورود شامل هر کارآزمایی بالینی مقطعی، کوهورت، مورد-شاهدی یا تصادفی‌سازی شده (RCT) که شامل افراد انسانی در سن باروری (49-18) به مدت حداقل سه ماه بود. این دوره سه ماهه اعمال شد زیرا چرخه‌های منظم بلوغ اسپرم 76 روز طول می‌کشد تا کامل شود. برای غربالگری اولیه (عنوان و چکیده) و استخراج متعاقب آن از نرم افزار مرور سیستماتیک Covidence استفاده شد. از ابزارهای ریسک سوگیری کاکرین 2 و ریسک سوگیری در مطالعات غیرتصادفی مداخلات (ROBINS-I) برای ارزیابی انتشارات شامل روش شناسی و سوگیری نتیجه استفاده شد. تحلیل‌های آماری متاآنالیزهای مدل اثرات مختلط تصادفی را شامل می‌شد که تفاوت میانگین استاندارد شده (SDM) بین نتایج مورد و شاهد را برای هر مطالعه شامل ارزیابی می‌کرد. برای‌اندازه گیری ناهمگونی بین مطالعاتی از آماره کوکرین Q و معیارهای I2 استفاده شد.

یافته‌های مطالعه

جستجوی اولیه پایگاه داده 11691 نشریه را برای غربالگری عنوان و چکیده شناسایی کرد که از این تعداد 57 مقاله حفظ شد. غربالگری متن کامل، 53 مقاله را دور‌انداخت و منجر به مجموعه داده مروری نهایی از 4 نشریه شد که شامل 646 مرد و 229 شرکت کننده زن بود. همه مطالعات در مرور سیستماتیک گنجانده شدند. دو مطالعه با کیفیت بالا و ناهمگنی پایین مشخص شد و بنابراین در متاآنالیز قرار گرفتند. هر دو شامل مطالعات متاآنالیز بودند که از روش‌های RCT پیروی می‌کردند و بر نتایج مصرف آجیل در مردان همراه با رژیم غذایی به سبک غربی متمرکز بودند. مداخلات شامل 60 تا 75 گرم آجیل یا مکمل‌های آجیل بود که روزانه به مدت 12 هفته ارائه می شد. آنالیزها نشان داد که موارد (مردان حاوی مکمل آجیل) به طور قابل توجهی بهبود پارامترهای اسپرم (حرکت، سرزندگی و مورفولوژی) را در مقایسه با همتایان کنترل خود (بدون آجیل در رژیم غذایی) پس از مصرف تنها 60 گرم در روز آجیل نشان دادند.  در مقابل، دو مطالعه غیر تصادفی شامل شرکت کنندگان با وضعیت باروری متفاوت، هیچ مدرک قانع کننده‌ای برای ارتباط بین مصرف روزانه یک وعده غذایی و نشانگرهای کیفیت اسپرم (مردان)یا میزان‌های کاشت جنین، بارداری بالینی یا تولد زنده پس از ART (زنان و مردان) نیافتند. جالب اینجاست که رژیم غذایی به سبک غربی ناسالم تلقی می‌شود و با شرایط شدید سلامت روحی و جسمی از جمله افسردگی، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها مرتبط است. ادبیات قبلی تبعیت زیاد از رژیم غذایی غربی را با کاهش موفقیت باروری مردان مرتبط دانسته است. این یافته که مصرف آجیل نه تنها می‌تواند معایب رژیم غذایی غربی را معکوس کند، بلکه پارامترهای اسپرم را بالاتر از میانگین MedDiet نیز بهبود می‌بخشد، اهمیت مکمل غذایی آجیل را به عنوان یک مداخله ایمن، طبیعی و ارزان در برابر ناباروری برجسته می‌کند. متأسفانه، شواهدی برای تأثیرات مفید آجیل بر باروری زنان محدود است. تحقیقات آینده باید این ارتباط را بررسی کند و اگر یافته‌ها مثبت باشد، آجیل را به پزشکان مراقبت‌های بهداشتی و والدین آینده‌نگر به‌عنوان یک اصلاح رفتاری کلیدی در بهبود نتایج باروری توصیه کند.

پایان مطلب./

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه