تاریخ انتشار: پنجشنبه 06 مهر 1391
تمایزسلول های بنیادی پانکراس به سلول های تولیدکننده انسولین
پژوهشگران ژاپنی با تحقیق بر روی موش نشان دادند؛

  تمایزسلول های بنیادی پانکراس به سلول های تولیدکننده انسولین

یک تیم از پژوهشگران ژاپنی نشان دادند که مجموعه ای خاص از فاکتورهای رونویسی (پروتئین هایی که به توالی خاص DNA متصل می شوند) را می توان با کمک وکتور ویروسی (SEV) به سلولهای بنیادی پانکراس موش (mPSCs) انتقال داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در یک مطالعه به منظور بررسی اینکه چگونه سلول های جزایرپانکراس پیوند شده می توانند به سلول های تولید کننده انسولین تمایز یافته و بالغ شوند، یک تیم از پژوهشگران ژاپنی نشان دادند که مجموعه ای خاص از فاکتورهای رونویسی (پروتئین هایی که به توالی خاص DNA متصل می شوند) را می توان با کمک وکتور ویروسی (SEV) به سلولهای بنیادی پانکراس موش (mPSCs) انتقال داد. این مطالعه در شماره اخیر  Cell Medicineمنتشر شده است.
دکتر Hiroshi Yukawa نویسنده همکاراین مطالعه از دانشگاه علوم پزشکی Nagoya گفت: دیابت به عنوان یکی ازجدی ترین و شایع ترین بیماری های متابولیک است. ثابت شده که  پیوند جزایر پانکراس روش مؤثری برای درمان این بیماری است اما این استراتژی نیاز به اهدا کنندگان عضو کافی دارد.
با توجه به کمبود اهدا کنندگان، محققان عواملی را که می توانند در گسترش و تمایز سلول های بنیادی پانکراس (PSCs) به سلول های تولیدکننده انسولین تاثیر داشته باشد با استفاده از ترکیبی از انواع فاکتورهای رونویسی و ویروس موشی برای انتقال به درون سلول ، مورد بررسی قرار داده، در نتیجه تعداد سلول های کارکردی جزایرموجود برای پیوند را افزایش دادند.
محققان می گویند: ناقل ویروسی SEV نسبت به ویروس های متداول ارجحیت دارند چرا که آنها از طریق فاز DNA وارد نمی شوند و می توانند ژن های خارجی را بدون سمیت به انواع سلول های مختلف منتقل کنند.
ترکیبی از فاکتورهای رونویسی که بیشترین تاثیررا بر روی تمایز PSCs به سلول های تولید کننده انسولین دارند، 1-Pdx ، NeuroD و MafA  می باشند. محققان گفتند:  اطلاعات ما نشان می دهد که انتقال این فاکتورهای رونویسی با استفاده از ناقل SEV ، تمایز mPSCs را به سلول های تولیدکننده انسولین تسهیل کرده و امکان بازسازی سلول های بتا را با استفاده از PSCs فراهم می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه