تاریخ انتشار: یکشنبه 09 مهر 1391
شناسایی کلید تنظیم کننده سلول های بنیادی سرطانی تخمدان

محققان مرکز سرطان Moffitt کشف کردند که میکرو ریبونوکلئیک اسید miR-214، نقش مهمی در تنظیم خصوصیات سلول های بنیادی سرطان تخمدان دارد. این یافته می تواند راه را برای اهداف درمانی سرطان تخمدان هموارکند.

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily ، این مطالعه در شماره اخیر مجله The Journal of Biological Chemistry منتشر شده است.
به گفته نویسنده اصلی این پژوهش،دکتر Jin Q. Cheng ، عضو ارشد گروه انکولوژی مولکولی و برنامه کشف دارو در Moffitt ، میکرو آر.ان. ای های خاص می تواند با تنظیم اهداف ژنی متعدد، سبب مقاومت در برابر درمان و متاستاز سرطان شود.
مطالعه قبلی نشان داده است که یک  microRNA به نام miR-214 درسرطان افزایش می یابد. در سرطان تخمدان نیز، تنظیم MIR-214 با شدت بالای تومور و مرحله آخرآن مرتبط است. در تحقیقات گذشته، MIR-214 همچنین  با مقاومت در برابرداروی شیمی درمانی سیس پلاتین همراه بوده است، اما نقش MIR-214 در سلول های بنیادی سرطانی مشخص نشده بود.
Cheng گفت: «شواهد نشان می دهد که سلول های بنیادی سرطانی مسئول شروع ، پیشرفت، متاستاز، مقاومت به درمان و عود سرطان است. داده ها به نقش حمایتی هم miRNA ها و هم فاکتور رونویسی ژن P53 درتنظیم سلول های بنیادی سرطان اشاره می کند.
این مطالعه نشان می دهد که MIR-214 خصوصیات سلول های بنیادی سرطان تخمدان را با مهارمستقیم p53 تنظیم می کند که منجر به تحریک عامل رونویسی سلول های بنیادی (Nanog) می شود. محققان نشان دادند که MIR-214 با واسطه P53  سبب القاء Nanog در سلول های بنیادی سرطانی تخمدان و همچنین مقاومت به شیمی درمانی می شود.
Cheng توضیح داد: این احتمال وجود دارد که MIR-214 دارای یک تأثیر مهم بر روی سلول های بنیادی از طریق تواناییش در تعدیل P53 باشد، مطالعه ما شواهد مستقیمی را ارائه می دهد مبنی بر اینکه MIR-214 نقش مهمی در حفظ سلول های بنیادی سرطان تخمدان دارد.
با توجه به این مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که MIR-214 می تواند یک هدف درمانی بالقوه برای درمان سرطان تخمدان باشد.