تاریخ انتشار: شنبه 15 مهر 1391
تکنیک های جدید تولید مثل برای جلوگیری از بیماری های ناشی از DNA مفید است
محقق سلول های بنیادی در گفتگو با "بنیان":

  تکنیک های جدید تولید مثل برای جلوگیری از بیماری های ناشی از DNA مفید است

یک دانشمند آمریکایی گفت: تشخیص بیماری های ژنتیکی توسط والدین پیش از لانه گزینی و باروری از طریق لقاح آزمایشگاهی (IVF) به منظور اطمینان از سلامت جنین و عدم وجود بیماری های ژنتیکی خاص را تیم تحقیقاتی ما مورد بررسی قرار داده است.
امتیاز: Article Rating

 

پروفسور شوخارات میتالیپوف( Shoukhrat Mitalipov)  دانشمند آمریکایی در زمینه باروری و توسعه علوم وابسته به مرکز تحقیقات ملی پستانداران اولیه (ONPRC) است. وی در مرکز سلول های بنیادی ارگان های پستاندارن و گروه زنان و زایمان و ژنتیک  پزشکی ملکولی مشغول به کار است.

وی مدیر و از اعضای اصلی ART/ESC است این پروفسور برجسته در زمینه سلولی و ملکولی  مدرک دکتری خود را در رشته تکوین و زیست شناسی سلول های بنیادی از مرکز تحقیقات ژنتیک پزشکی روسیه گرفت.

پروفسور شوخارات میتالیپوف سال 1998 پیش از پیوستن به دانشکده OHSU ، در سال 1995 به دانشگاه ایالتی یوتا یکی از دانشگاه های آمریکا رفت تا تحقیقات فوق دکترای خود را در زمینه سلول های بنیادی و زیست شناسی تکوینی انجام دهد.

وی سال 2010 موفق به کسب جایزه از بنیاد تحقیقات پزشکی ارگان های بدن شد.

پروفسور شوخارات میتالیپوف در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: زمینه کاری من در مورد سلول های بنیادی و همچنین تکنیک های جدید تولید مثل برای جلوگیری از بیماری های ناشی از DNA است.

این محقق آمریکایی که بر روی سلول های بنيادي Totipotent يا همه توان و همچنین پرتوان القایی مشغول به کار است از پیشرفت پروژه های تحقیقاتی در ایران به خصوص در زمینه سلول های بنیادی جنینی ابراز خوشحالی کرد و گفت: این پژوهش ها به سرعت در ایران در حال پیشرفت است اگرچه زمینه درمان با سلول های بنیادی تا رسیدن به عرصه بالینی راه زیاد و دشواری در پیش رو دارد.

شوخارات افزود: تشخیص بیماری های ژنتیکی توسط والدین پیش از لانه گزینی و باروری از طریق لقاح آزمایشگاهی (IVF) به منظور اطمینان از سلامت جنین و عدم وجود بیماری های ژنتیکی خاص را تیم تحقیقاتی ما مورد بررسی قرار داده است.
وی از تحقیقات جدید در این زمینه سخن گفت و افزود: تحقیقات جدید در زمینه به ارث بردن ژنوم میتوکندری نشان می دهد که می توان با انجام روش غربالگری دقیق تر کمی بعد از عمل بارداری مصنوعی و به روش IVF از تولد نوزادانی که دچار نقص ژنتیکی هستند جلوگیری کرد.

سلول درمانی باید بتواند بیماری های لاعلاج را درمان کند

وی درباره تحقیقات درزمینه سلول های بنیادی و جایگاه ایران در این میان گفت: سلول های بنیادی بخش مهمی از تحقیقات در حال انجام دنیا و سرانه درمان کشورهاست و راه طولانی تا رسیدن به عرضه بالینی در پیش رو دارد. آینده پزشکی باید بتواند بیماری های زیادی را که امروز درمان آن امکان پذیر نیست از طریق سلول درمانی مداوا کند. تفاوت بین تحقیقات سلول های بنیادی در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها کاملا مشهود است و مقالات بسیار زیادی که از محققان ایرانی و به ویژه از محققان پژوهشگاه رویان در مجلات معتبر به چاپ رسیده گویای این مطلب است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه