تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 تیر 1394
شناسایی ژن های مرتبط با سلول های بنیادی خونی

اگرچه پیوند سلول های بنیادی خونی که آن را پیوند مغز استخوان نیز می نامند جان بسیاری از افراد را نجات داده است، اما ژن هایی که تعداد و عملکرد سلول های بنیادی خونی را کنترل می کنند به خوبی شناخته نشده است. در مطالعه ای که در ژوئن منتشر شده است آزمایشگاه هومان اعلایی و گریگور آدامز ژن هایی جدیدی را کشف کرده است که روی تکوین و حفظ سلول های بنیادی خونی اثر می گذارد.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، آزمایشگاه های آدامز و اعلایی غربالگری ژنتیکی را روی بیش از 100 گونه موش که به طور معمولی در آزمایشگاه ها مورد استفاده می شوند و پانل تنوع موش های هیبرید انجام دادند. محققین دریافتند که سوش های مختلف، تعداد مختلفی از چندین زیر مجموعه سلول های بنیادی خونی به نام سلول های بنیادی خون ساز کوتاه مدت (Short-term HSCs) دارند که مسئول تشکیل سلول های خونی قرمز و سفید در بالغین هستند. فعالسازی ژنی به نام HopX با افزایش تعداد سلول های بنیادی خون ساز کوتاه مدت همراه است. محققین با دریافت این مطلب که موش های فاقد ژن HopX تعداد کمتری سلول های بنیادی خون ساز کوتاه مدت را ایجاد می کنند و اهداکننده های مغز استخوان ناموثری هستند. سلول های بنیادی خون ساز کوتاه مدت سلول های بنیادی عمده در مغز استخوان بالغین هستند و یافتن تنظیم کننده های ژنتیکی این زیر جمعیت ها می تواند مزایایی بالینی بسیاری داشته باشد. محققین نشان داده اند که پانل تنوع موش های هیبرید می تواند برای یافتن ژن هایی که تاکنون ناشناخته مانده اند مورد استفاده قرار گیرند. این پلت فرم ژنتیکی قوی این پتانسیل را دارد که ژن های دخیل در تکوین جمعیت های سلول های بنیادی را مورد شناسایی قرار دهد.