تاریخ انتشار: پنجشنبه 04 آبان 1391
ماکروفاژها از تمایز بیش از حد سلول های بنیادی جلوگیری می کنند

  ماکروفاژها از تمایز بیش از حد سلول های بنیادی جلوگیری می کنند

یک تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور Tsvee Lapidot، به تازگی محافظین جدیدی را کشف کرده اند که از تمایز بیش ازحد سلول های بنیادی جلوگیری می کنند.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، درداخل مغزاستخوان، سلول های بنیادی ویژه ای برای مواقع مورد نیاز وجود دارند ، درآن هنگام این سلولهای تشکیل دهنده سلول های بنیادی خون می توانند تکثیرشده و به میلیاردها سلول خونی بالغ سیستم ایمنی بدن برای کمک به مقابله با عفونت و یا سلول های قرمزاضافی خون برای میزان کم اکسیژن درارتفاعات بالا تبدیل شوند.
با این حال، حتی درمواقع اضطراری، بدن یک برنامه بلند مدت را برای حفظ  ذخیره سلول های بنیادی تمایز نیافته برای نیازهای آینده و بحران دارد. یک تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور Tsvee Lapidot، به تازگی محافظین جدیدی را کشف کرده اند که از تمایز بیش ازحد سلول های بنیادی جلوگیری می کنند.
در مقاله ای که در Nature Immunology منتشر شده است، آنها نشان دادند که چگونه این زیر گروه از سلول های ایمنی فعال و نادر، از سلول های بنیادی مغز استخوان محافظت می کنند.
سلول های بنیادی تشکیل دهنده خون به راحتی درمغز استخوان زندگی کرده و توسط گروهی ازسلول های پشتیبان که نیازهای آنها را فراهم کرده و توسعه آنها را هدف قرار می دهد، احاطه می شوند. اما این تیم پژوهشی، نوع دیگری از سلول پشتیبانی کننده از سلول های بنیادی را کشف کردند. این سلولها شاخه ای از خانواده ماکروفاژها هستند که به عنوان مثال برای پاک سازی باکتریایی مهم می باشند. این تیم با این حال کشف کرد که زیر جمعیتی نادر از ماکروفاژها ی مغز استخوان، نقش دیگری را نیز ایفا می کنند . هر کدام از این ماکروفاژهای نادر می تواند سلول های بنیادی را احاطه کرده و از تمایز آن ها جلوگیری کنند.
این محققان، با جزئیات دقیق تر نشان دادند که چگونه این ماکروفاژها ازسلول های بنیادی محافظت می کنند. آنها ماده ای به نام پروستاگلاندین ها، که توسط سلول های بنیادی جذب می شوندرا ترشح می کنند. در زنجیره ای از وقایع بیوشیمیایی، این مواد، تمایز سلول های بنیادی را به تاخیر انداخته و ازخصوصیت بنیادینگی آنها محافظت می کند. علاوه براین، پروستاگلاندین ها بر سلول های مزانشیمی مجاور نیز تاثیرگذاشته و ترشح ماده ای تاخیری را در آنها فعال می کنند و سبب افزایش تولید گیرنده های این ماده بر روی سلولهای بنیادی می شود.
Lapidot می گوید، این فعالیت ممکن است به سلول های بنیادی تقسیم نشده باقی مانده درشیمی درمانی کمک کند. ماکروفاژها طی دوره درمان زنده مانده و با افزایش ترشح پروستاگلاندین پاسخ می دهند، در نتیجه اوج هوشیاری آنها در حفاظت از سلول های بنیادی حین درمان سرطان است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 09 اردیبهشت,1393

honey

مطلب بسیار مفیدی بود اما بهتر بود ضمن ارائه ی اطلاعات بیشتر منبع را نیز به طور دقیق ذکر میکردید...مثلا آدرس سایت و مقاله تا دسترسی به آن ساده تر شود... <br />ممنون از زحمات شما

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه