تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 آبان 1391
سلول درمانی CML پیشرفته ارزان تر از دارو درمانی است
متخصص آنکولوژی و هماتولوژی:

  سلول درمانی CML پیشرفته ارزان تر از دارو درمانی است

یک متخصص آنکولوژی با بیان اینکه در شرایطی که بیمار به فازهای پیشرفته تر بیماری مثل Blast crisis ( مرحله پیشرفته بیماری CML) وارد شده باشد یا در شرایطی باشد که در موتاسیون های خاصی باشد و داروی ایماتینیب موثر نباشد، اجبارا وارد مسیر پیوند می شویم.
امتیاز: Article Rating

 

دكتر محمد واعظي متخصص آنکولوژی و هماتولوژی و محقق برجسته پیوند سلول های بنیادی به بیماران CML در گفتگو با بنیان اظهار داشت: با توجه به اینکه CML یک بیماری میلوپرولیفتراتیو است ، تنها شانس نجات این بیماران در مرحله پیشرفته پیوند آلوژن است، اما این نوع درمان، با توکسی سیتی (سم زایی)  بالای کار پیوند مواجه است.

وی اولین مرحله از درمان بیماران CML را که هنوز به مرحله پیشرفته نرسیده استفاده از داروی ايماتينيب عنوان کرد و گفت: ایماتینیب به عنوان داروی مهار کننده تیروزین کیناز استفاده می شود و از جمله داروهای درمان هدفمند است و بر روی کرومزوم فیلادلفیا و ترنس لوکیش 9:22 موثر است و فیوژن ژن آن را کنترل می کند، لذا با وجود ایماتینیب در قدم اول پیوند مغز استخوان کم رنگ تر می شود اما منتفی نیست.

دکتر واعظی افزود: بیماری میلوپرولیفراتیک بیماری کلونالی است که ناشی از برداشت اثر مهاری در تقسیمات سلول های میلوئیدی در مرحله بلوغ می باشد.یعنی سلول ها بدون نیاز به فاکتور های رشدی تقسیم میشوند و افزایش می یابند و سلول های حاصل از آن  ها نه بلاست (نارس) هستند و نه پیر بلکه در مرحله بلوغ قرار دارند. علت ایجاد این بیماری ها اختلالات کروموزومی و ژنتیکی است. لذا در اختلالات میلوپرولیفراتیو ممکن است هر کدام از سلول های PLT و RBC یا رده ی  میلوسیت افزایش داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر افزایش بیش از حد گلبول قرمز داشته باشیم ، پلی سیتمی ورا (P.vera) حاصل می شود. در افزایش پلاکت بیماری ET  و در افزایش میلوسیت CML  و میلوفیبروز (MF) ایجاد می شود .

در فازهای پیشرفته  CML پیوند سلول های بنیادی کارگشاست

این متخصص آنکولوژی با بیان اینکه در شرایطی که بیمار به فازهای پیشرفته تر بیماری مثل Blast crisis ( مرحله پیشرفته بیماری CML)  وارد شده باشد یا در شرایطی باشد که در موتاسیون های خاصی باشد و داروی ایماتینیب موثر نباشد، اجبارا وارد مسیر پیوند می شویم.

وی افزود: برای پیوند از سلول های بنیادی مغز استخوان استفاده می شود. پیوند مغز استخوان به روش آلوژن ( پیوندمغز استخوان از فرد دهنده) عوارض زیادی دارد حتی با سازگاری کامل HLA و یا در پیوندهای بین خواهر و برادر نیز مشکلاتی دیده می شود و  هرچه ناسازگاریHLA  بیشتر باشد خطر نیز بیشتر است.

دکتر واعظی افزود: بعضا برای بیماران به صورت پیوند غیرخویشاوند با سازگاری کامل HLA انجام داده ایم اما فعلا روی خون بندناف کار نشده و در پیوند نیمه سازگار (haploidentical) نیز به کمک رژیم های دارویی مناسب می توان پیوند کرد ولی در شرایط فعلی استاندارد درمانی محسوب نمی شود.

در مرحله پیشرفته پیوند سلول های بنیادی نسبت به دارودرمانی کم هزینه تر است

وی درباره درمان های ثانویه CML  گفت: داروی ایماتینیب داروی خط اول است که برای بیمار تجویز می شود. این دارو،  نسبتا ارزان است و در کشورهم در حال ساخت است، اما گاهی ناچار به استفاده از قدمهای دیگری هستیم.  داروهایی که برای مرحله پیشرفته این بیماری کارساز است، قیمت گران می باشد و در دسترس هم نیست و یک نفر باید چندین میلیون تومان در ماه برای دارو بپردازد لذا به نظر می رسد در مقایسه با پیوند آلوژنیک، پیوند هزینه کمتری دارد. به همین دلیل در ایران اگر مریض دارو را نتوانست تحمل کند و یا به داروی خط اول مقاوم شد، ناچاریم به جای قدم دوم، سراغ پیوند آلوژن می رویم.

دکتر واعظی افزود: هزینه های پیوند آلوژن در سایر نقاط دنیا بسیار زیاد و حدود هزار دلار است اما اینجا با 4 میلیون تومان می توان یک پیوند انجام داد و درمقایسه با پرداخت چندین میلیون به طور ماهانه برای خرید داروهای خط دوم، به صرفه تر است. از نظر تاثیرگذاری هم صرفنظر از دردسرهای پیوند، می تواند یک اقدام منطقی و عاقلانه در بیماران خط دوم باشد.

CML در آقایان شایع تر است

این متخصص هماتولوژی و آنکولوژی درباره میزان شیوع این بیماری گفت: CMLیک بیماری نسبتا شایع است یعنی در هر 100هزار نفر یک یا دونفر مبتلا می شود و در آقایان نیز بیشتر مشاهده می شود اما از میزان شیوع CML در کشور آماری در دست نیست.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه