تاریخ انتشار: یکشنبه 17 آبان 1394
کارایی همسان سلول های بنیادی برنامه ریزی شده با سلول های بنیادی جنینی

  کارایی همسان سلول های بنیادی برنامه ریزی شده با سلول های بنیادی جنینی

محققین همواره امیدوار به استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماران سخت درمان یا درمان نشدنی بوده اند. در این میان سلول های بنیادی جنینی(ESC) منبع سلولی ارزشمندی هستند که متاسفانه استفاده از آن ها با مشکلات اخلاقی روبرو است. اما سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) این مشکلات را به همراه ندارند. اما سوالی که وجود دارد این است که آیا این سلول ها از نظر توان تمایز با ESCها همسان هستند؟
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل  ازnews-sciencemag، مطالعه ای جدید نشان می دهد که دو نوع سلول بنیادی یکسان هستند و این نتایج برخی نگرانی های مربوط به توانایی های سلول های iPS را کاهش می دهد.

محققین در دانشگاه استنفورد و کالیفرنیا می گویند که برخی از مطالعات در گذشته اذعان داشته اند که این دو نوع منبع سلولی در واقع از نظر توان تمایزی همسان و یکسان نیستند. دکتر Hochedlinger و همکاران می گویند که چندین فاکتور می توانند توضیح دهند که چرا سلول های iPS و ESC الگوهای بیان ژنی متفاوتی را نشان می دهند. یکی از این فاکتورها، منبع سلولی است. جنینی که برای تولید سلول های بنیادی جنینی استفاده می شود از نظر ژنتیکی مشابه سلولی که برای بازبرنامه ریزی به iPS استفاده می شود، نیست. بنابراین محققین انتظار دارند که برخی تفاوت ها در فعالیت ژنی وجود داشته باشد. هم چنین جنس سلول های بنیادی نیز می تواند تاثیر گذار باشد، زیرا فعالیت برخی ژن ها بین زنان و مردان متفاوت است. برای نشان دادن این فاکتورها، محققین از دو رده سلول های بنیادی جنینی بدست آمده از مردان استفاده کردند و اجازه دادند سلول های هر رده بالغ شده و آن ها را برای تبدیل شدن به iPS تحریک کردند. بنابراین، این سلول های iPS از نظر ژنتیکی با والدین جنینی شان مطابق بودند. زمانی که آن ها فعالیت ژنی را ارزیابی کردند دریافتند که سلول های iPS بسیار شبیه سلول های بنیادی جنینی هستند که از آن ها بوجود آمده اند که این امر نشان دهنده این است که منبع سلولی توضیح دهنده برخی از تفاوت های موجود بین این دو  منبع سلولی است. سلول های iPS که آن ها ایجاد کردند کاملا شبیه والدین جنینی شان نبود، به همین دلیل دکتر Hochedlinger و همکاران به 49 ژن اشاره داشته اند که ثبات فعالیتی آن ها در بین سلول های بنیادی جنینی و iPSها متفاوت بوده است. برای این که دریابند آیا این تفاوت ها توانایی های سلولی را تغییر می دهد یا خیر، آن ها دو ژن را مورد آنالیز قرار دادند که یکی به جذب گلوکز و دیگری به تجزیه آن کمک می کرد. با این که هر دو ژن در سلول های iPS کمتر فعال بودند اما کارایی آن ها در بازجذب و تجزیه گلوکز با سلول های بنیادی جنینی همسان بود. حداقل در مورد این دو ژن، محققین نتیجه گرفته اند که این دو نوع سلول از نظر عملکردی مشابه هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه