تاریخ انتشار: پنجشنبه 10 شهریور 1401
تولید اعضای بدن انسان با استفاده از رشد جنین در آزمایشگاه

تولید اعضای بدن انسان با استفاده از رشد جنین در آزمایشگاه

تولید اعضای بدن انسان، به منظور تسهیل پیوند و درمان شرایطی مانند ناباروری، بیماری‌های ژنتیکی و پیری با استفاده از جنین‌های انسانی «مصنوعی» امکان پذیر می‌شود.

به گزارش پایگاه خاطلاع‌ رسانی بنیان، یک شرکت بیوتکنولوژی که به تازگی توانسته است جنین موش را با استفاده از سلول‌های بنیادی تکثیر کند، ادعا کرده است که برای رشد جنین موش، از فناوری سلول‌های بنیادی و رحم مصنوعی استفاده کرده است و مهمتر اینکه نشان دادند این جنین، برای چندین روز به رشد خود ادامه داد. در گزارشی که MIT Technology Review، اعلام کرده است: این جنین‌ها برای اولین بار است که به صورت مصنوعی و بدون استفاده از اسپرم، تخمک یا رحم تا این مرحله پیشرفته ساخته و نگهداری می‌شوند.

جاکوب هانا، سرپرست این تحقیقات گفت، ولی این جنین‌های ماکت نمی‌توانند به موش‌های کاملاً شکل‌گرفته تبدیل شوند و «واقعی» نیستند. با این حال، دانشمندان مشاهده کردند که این جنین‌های مصنوعی دارای ضربان قلب، گردش خون، شروع مغز، لوله عصبی و مجرای روده هستند و تا مدتی زنده می‌مانند، نتایج این آزمایش در مجله Cell منتشر شده است. هانا در این کار جدید، پس از موفقیت آزمایش تولید جنین موش با قاطعیت گفته است که در تلاش است نتایج را با سلول‌های انسانی، از جمله سلول‌های بکر پرتوان تولید شده در آزمایشگاه خودش، تکرار کند.

ساخت جنین مصنوعی انسان در آزمایشگاه

Jacob Hanna، محقق موسسه علوم Weizmann و بنیانگذار Renewal Bio، اکنون قصد دارد از همین فناوری برای جنین انسان استفاده کند. او گفت: "جنین بهترین دستگاه اندام ساز و بهترین چاپگر زیستی سه بعدی است، ما سعی کردیم با الگو برداری و تقلید از جنین این کار را انجام دهیم". او همچنین اظهار کرد که فرآیند انجام شده توسط دانشمندانش می‌تواند به انسان در درک بهتر تشکیل اندام در مراحل اولیه کمک کند. در واقع در این کار ما نشان دادیم که سلول‌های بنیادی جنینی، جنین‌های مصنوعی کامل تولید می‌کنند، به این معنی که جفت و کیسه زرده اطراف جنین را شامل می‌شود. ما واقعاً درباره این کار و پیامدهای آن هیجان‌زده هستیم.» هانا به گاردین گفت که  این جنین‌های مصنوعی «واقعی» نیستند، زیرا پتانسیل تبدیل شدن به حیوانات واقعی را ندارند. Renewal Bio می‌خواهد این فرآیند را با جنین‌های انسانی که منبعی از بافت‌ها و سلول‌هایی هستند که می‌توانند برای درمان بیماری‌های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار گیرند، تکرار کند. کارشناسان دیگر می‌گویند قبل از اینکه جنین‌های مصنوعی انسان در دسترس باشند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

جوان‌تر و سالم‌تر کردن بشریت با فناوری تولید جنین از سلول‌های بنیادی

بر اساس اطلاعات وب سایت این شرکت، این محققان، ماموریت خود را برای معکوس کردن "کاهش نرخ زاد و ولد و پیری سریع جمعیت"  اعلام کرده‌اند که برای حل این مسائل پیچیده، قصد دارند که با استفاده از قدرت فناوری جدید سلول‌های بنیادی، بشریت را جوان‌تر و سالم‌تر کند." هانا گفت: « در بسیاری از کشورها، مانند ایالات متحده و بریتانیا، این کار قانونی است و ما تأیید اخلاقی داریم که این کار را سلول‌های بنیادی پرتوان ناشی از انسان انجام دهیم.» این شرکت امیدوار است که این فناوری را به منظور تکوین جنین انسان، که منبعی از بافت و سلول است که می‌تواند پیوند اعضا را تسهیل کند، تکرار کند. می‌توان گفت که این کار یک جایگزین اخلاقی و فنی برای استفاده از جنین است. Renewal Bio معتقد است برخی از مهم‌ترین مشکلات جهان «کاهش نرخ زاد و ولد و پیری سریع جمعیت» است.

پیامدهای اخلاقی تولید جنین در آزمایشگاه

در کنار این موفقیت بزرگ، استفاده از جنین‌های مصنوعی انسان باعث نگرانی‌های اخلاقی در میان جامعه علمی شده است. زیرا ناظرانی که نگران پیامدهای اخلاقی هستند، می‌گویند که ممکن است برای اطمینان از عدم سوء استفاده از پیشرفت‌های فناوری که امکان تکثیر جنین‌های انسانی را فراهم می‌کند، مقررات دولتی لازم باشد. پروفسور پل تزار، متخصص ژنتیک در دانشگاه کیس وسترن رزرو، به StatNews گفت: «همیشه در هرکاری یک منطقه خاکستری و مرزی وجود خواهد داشت. بنابراین ما به عنوان دانشمندان و به عنوان یک جامعه، باید دور هم جمع شویم تا تصمیم بگیریم که این خط کجاست و تعریف کنیم که چه چیزی از نظر اخلاقی قابل قبول است.»

بر اساس مقاله‌ای که در سال 2017 در مجله eLife منتشر شده است، استفاده از کلون‌های جنین انسان برای تحقیقات اغلب نگرانی‌های اخلاقی را در جامعه علمی ایجاد کرده است، از جمله احتمال اینکه جنین‌های مصنوعی ممکن است مورد آزار و اذیت قرار بگیرند من جمله اینکه درد یا احساس شکنجه زیادی را تجربه کنند.

کاربردهای تولید جنین اولیه انسانی در آزمایشگاه

هانا به MIT Technology Review گفت که می‌تواند با ایجاد جنین‌های مصنوعی انسانی بدون ریه، بدون قلب یا بدون مغز ولی دارای عملکرد بالقوه، این نگرانی‌های اخلاقی را برطرف کند. او همچنین می‌گوید: ساخت جنین کامل « بسیار بسیار دور از ماست.» «اما حتی اگر به بافت سازمان‌یافته‌ای شبیه جنین مصنوعی انسان 40 یا 50 روزه برسیم، همه سلول‌های بنیادی اندام‌ها در آن وجود خواهند داشت و می‌توانند در پیوند استفاده شوند. زیرا در موش‌ها نشان داده‌ایم که این کار شدنی و ممکن است، و اکنون باید آن را در انسان‌ها برسی کنیم.» ولی حتی اگر نتوان جنین کامل را ایجاد کرد، همین جنین غیر واقعی دارای کاربردهای فراوانی است، زیرا به عنوان یک موجود سازمان یافته پیشرفته مصنوعی می‌توانند برای تحقیقات تمایز سلولی و پیوند، طور بالقوه مفید باشند، در آینده نیز می‌تواند به عنوان یک مدل تحقیقاتی ارزشمندی برای پنجره‌های زمانی غیر قابل دسترس در طول تحقیق و مدل سازی جنین شناسی مراحل اولیه تکوین انسان و همچنین برای بررسی دلایل ایجاد ناهنجاری‌های رشدی دوران جنینی انسان مورد استفاده قرار گیرند. بررسی فناوری MIT نیز گزارش داد که سلول‌های خونی از جنین می‌توانند به طور بالقوه برای کمک به تقویت سیستم‌های نقص ایمنی مورد استفاده قرار گیرند.

در آخر اینکه، مدیر عامل موقت Renewal Bio، به MIT Technology Review گفت که این شرکت نمی‌خواهد با استفاده از این فناوری بالقوه نوین، مردم را "بیش از حد وعده دهد" یا بترساند، اما آزمایش هانا "شگفت‌انگیز" بوده است. زیرا محققان با موفقیت در کار قبلی( تولید جنین موش مصنوعی)، به تولید جنین مصنوعی انسانی نزدیک تر شده‌اند، بنابراین امیدوار شدند که بتوانند با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان بکر iPSC  انسانی، مدل‌های جنینی را در خارج از رحم تولید کنند.