تاریخ انتشار: شنبه 23 بهمن 1400
مواد شیمیایی موجود در پلاستیک می‌تواند رشد مغز جنین را مختل کند

  مواد شیمیایی موجود در پلاستیک می‌تواند رشد مغز جنین را مختل کند

مواد شیمیایی با تاثیر بر الگوی بیان miRNA‌ها در رشد مغز جنین نقش دارند
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، طبق مطالعات صورت گرفته، پلاستیک‌ها علاوه بر تخریب محیط‌زیست به طور بالقوه بر سلامت انسان نیز تأثیر منفی گذاشته و خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها و شرایط متابولیک را افزایش می‌دهند.

اکنون محققان به این نتیجه رسیده‌اند که یک ماده شیمیایی موجود در پلاستیک می‌تواند از جفت عبور کرده و احتمالاً بر فرآیند رشد مغز جنین تأثیر بگذارد. جفت عضوی است که نقش اصلی را در رشد جنین ایفا می‌کند، مواد مغذی و اکسیژن را تامین می‌کند و مواد زائد را دفع می‌کند.

دانشمندان پس از بررسی این موضوع که آیا مواد شیمیایی از جفت به جنین می‌رسند و می‌توانند منجر به عواقب خطرناک درازمدت سلامتی شوند؟ به یک ماده شیمیایی به نام بیسفنول (BPA)A رسیدند. بیسفنولA (BPA) یک ماده شیمیایی بی رنگ است که معمولا برای تولید انواع پلاستیک وکالاهای مصرفی استفاده می‌شود. در سال 2015، چهار میلیون تن BPA در سراسر جهان تولید شده و در پوشش محصولات کنسرو شده، بسته بندی پلاستیکی، قوطی‌های نوشابه و تعداد بی شماری از محصولات دیگر که روزانه با آن‌ها مواجه سروکار داریم، استفاده می‌شود.

این ماده شیمیایی می تواند از طریق غذا و نوشیدنی وارد بدن شود. بر طبق گزارش‌های قبلی، BPA در شیر مادر و سیستم‌های نوزادان تازه متولد شده شناسایی شده است، که نشان می‌دهد ممکن است وارد جفت شود.

در مطالعه حاضر نشان داده شده است که microRNA‌ها (قطعات کوچک RNA که بر بیان ژن تأثیر می‌گذارد) ممکن است در تأثیرات قرار گرفتن در معرض BPA نقش داشته باشند. با تمرکز بر روی نقش microRNAها که به عنوان واسطه‌های کلیدی در تنظیم عملکردهای سلولی، از جمله رشد عصبی، و شناسایی نشانگرهای خاص برای سرطان شناخته می‌شوند. دانشمندان تغییراتی را در الگو بیان 43 microRNA مختلف در موش‌هایی که قبل از لقاح در معرض BPAs قرار گرفته بودند، پیدا کردند. این الگوهای بیان به شدت با مسیرهای سلولی درگیر در نوروژنز و توسعه عصبی مرتبط بودند.

در حال حاضر، برخی از راه‌های جلوگیری از تماس با BPA شامل انتخاب بطری‌ها و ظروف غذا شیشه‌ای و به حداقل رساندن مصرف غذاهای کنسرو شده یا بسته بندی شده است.

پایان مطلب/

لینک خبر: https://www.futuremedicine.com/doi/10.2217/epi-2021-0339

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه