تاریخ انتشار: شنبه 20 آبان 1391
آنتی بادی های قوی خنثی کننده HIV شناسایی شد

ابتلا به HIV / AIDS دیگربه منزله حکم اعدام نیست، اما هنوز هم یک بیماری مادام العمر است که نیاز به مصرف روزانه مخلوطی از داروهای گران قیمت دارد و این به معنی تحمل عوارض جانبی این داروها و خطر ابتلا به مقاومت دربرابر آنها است.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ،  محققان دانشگاه راکفلریک روش درمانی را نشان دادند که با بکارگیری ترکیبی از پروتئین های سیستم ایمنی بدن انسان می تواند این ویروس را در موش بدون نیاز به استفاده روزانه مهار کرده و ممکن است یک روز در انسان برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار گیرد.
Florian Klein  و همکارانش درآزمایشگاه مولکولی ایمونولوژی Michel Nussenzweig ترکیبی از پنج آنتی بادی مختلف را یافتند که به طور موثری تکثیر HIV-1 را مهار کرده و این ویروس را به مدت 60 روز پس از اتمام درمان غیرفعال نگه می دارد، در حالی که در حال حاضر نیاز به مصرف روزانه داروهای ضد رترو ویروسی است.
این آنتی بادی های قوی به تازگی کشف شده اند، برخی از آنها توسط چند نفرازهمکاران  Klein در آزمایشگاه  Nussenzweig  تحت عنوان آنتی بادی های خنثی کننده شناسایی و از بیماران مبتلا به HIV که سیستم ایمنی آنها توانایی غیر منتظره ای بالایی برای خنثی HIV نشان دادند کلون شدند. در سال های اخیر این آنتی بادی های قوی با جلوگیری از آلوده شدن به  HIV در پستانداران غیر انسانی ، نشان دادند که امکان استفاده از آنها برای تهیه واکسن انسانی وجود دارد. اما محققان معتقد بودند که این آنتی بادی های تاثیرکم یا هیچ تاثیری درعفونت های تثبیت شده ندارد.
ویروس HIV-1 برای فرار از حملات سیستم ایمنی بدن به طور مداوم در جهش است، اما این آنتی بادی های جدید قادر به ارائه استراتژی برای این مشکل هستند. این استراتژی درترکیب کردن آنها با هم است. هدف این آنتی بادی ها ، پروتئین های سطحی HIV-1   می باشند. یک آنتی بادی به تنهایی کافی برای سرکوب ویروس نبود همچنین ترکیبی از سه پروتئین، اما ترکیب پنج تا از آنها برای تغییر این پروتئین های سطحی بیش از حد پیچیده است.
این محققان از موش های با ویژگی انسانی برای مطالعه استفاده کردند زیرا موش های عادی گیرنده های واقعی آلوده شونده با HIV-1 را ندارند.
Klein  می گوید: "اگر چه عفونت HIV-1 دراین موش ها در بسیاری از جنبه های مهم ، با عفونت در انسان متفاوت است، نتایج به دست آمده مشوق بررسی این آنتی بادی ها در مطالعات بالینی است. همچنین ترکیبی از آنتی بادی ها و درمان های ضدویروسی کنونی ممکن است اثربخشی بیشتری داشته باشد.
"اگر این روش بتواند یک روز به عنوان درمان استفاده شود، ممکن است بیماران تنها نیاز به استفاده از داروهای متداول برای کنترل ویروس داشته باشند، و پس از آن با دریافت این آنتی بادی ها هر دو تا سه ماه، این کنترل را حفظ کنند. ما مشتاقیم که این کشف بتواند برای درمان HIV-1 در انسان سودمند باشد.