تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 آذر 1391
نوزادان سنگین وزن مغز بزرگتری در نوجوانی دارند

  نوزادان سنگین وزن مغز بزرگتری در نوجوانی دارند

یک مطالعه جدید نشان می دهد نوزادانی که هنگام تولد حدود 4 کیلوگرم یا بیشتروزن دارند نسبت به آنهایی که وزن کمتری درهنگام تولد دارند در دوران نوجوانی دارای مغز بزرگتری هستند.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از HealthDay،  این پژوهشگران افزودند که اگرچه تفاوت در اندازه مغز ممکن است بر رشد مغز در دوران کودکی تأثیر بگذارد، دامنه کامل این اثرات هنوز شناخته نشده است.
دکتر Kristine Beate Walhovd نویسنده این مطالعه واستاد عصب شناسی در دانشگاه اسلو نروژ گفت: به خوبی مشخص شده است که دربرخی مواقع  تولد نوزاد نارس ویا بسیارکم وزن درهنگام تولد می تواند بر رشد مغز تاثیر گذارد. این مطالعه نشان می دهد که تنوع دروزن طبیعی نیز درهنگام تولد می تواند برویژگی های مغز درسالهای آینده مؤثر باشد.
Walhovd گفت: برخی ازمناطق مغز که با وزن هنگام تولد تحت تاثیر قرار می گیرند مناطق مربوط به پردازش اطلاعات می باشند.
وی گفت: اگرچه رابطه ای بین عملکرد مغز و آن نواحی از مغز وجود دارد، ما ارتباطی بین وزن هنگام تولد و توانایی پردازش اطلاعات نیافتیم. "این احتمال وجود دارد که رابطه بین وزن هنگام تولد و ویژگی های آینده مغز با تفاوت های طبیعی ژنتیکی دررشد مرتبط باشد، و این تفاوت اندازه با عملکرد مغز مرتبط نباشد. 
 Walhovd گفت: این یافته ها همچنین براهمیت ویژگی های قبل و بعد از تولد برروی رشد مغز در طول عمر افراد تاکید می کند. "این بدان معنی است که بخش قابل توجهی از تفاوت های مشاهده شده در افراد بزرگسال در دوران کودکی آنها وجود دارد.
این گزارش در مجله PNAS منتشر شده است.
برای این بررسی، تیم Walhovd ساختار مغز را با وزن هنگام تولد در بیش از 600 نوجوان مقایسه کردند. برای یافتن اینکه آیا تفاوت در اندازه مغز بر روی عملکرد مغز اثرمی گذارد ، شرکت کنندگان در آزمون های استاندارد شرکت داده شدند.
محققان دریافتند که کودکان با وزن هنگام تولد ، مساحت سطح بزرگتری در بسیاری از مناطق مغزی و مغز بزرگتری نسبت به نوزادان با وزن کمترداشتند. این نتایج حتی پس از آنکه پژوهشگران سن، جنسیت، درآمد خانواده و ژنتیک را در نظر گرفتند نیزثابت بود .
برخی از مناطق مغز که به نظر می رسد مربوط به وزن هنگام تولد باشد تا حدی مسئول حل و فصل مسائل شناختی است، که با توانایی مغز در پردازش اطلاعات و قضاوت مرتبط است.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه